בלוג על פוליטיקה אמריקאית, ופוליטיקה של מדינות אחרות; מחשבות על דת, על המגזר, ועל דתל"שות; וגם על כל מיני דברים אחרים.

יום שבת, 11 באוגוסט 2012

tidbits

אני שואל את הכותרת מהבלוג המצויין של טל שניידר לפוסט שמכיל רק עדכונים קצרים.

1. זכרו איפה קראתם זאת לראשונה: מיט רומני עומד להכריז בהמשך היום על חבר הקונגרס פול ריאן מוינסקונסין כמועמדו לסגן נשיא. ריאן הוא ראש ועת התקציב בבית הנחברים והוא מחברה של הצעת התקציב הרפובליקאית; הוא מאוד מאוד פופולארי בבסיס השמרני של המפלגה. היתרון לרומני: ריאן יאחד וילהיב את הבסיס השמרני כמו שרה פיילין ב2008, אבל הסכוי שהוא יהיה פאדיחה קולוסאלית כמו פיילין מאוד מאוד נמוך. החסרון: ריאן מעולם לא התמודד למשרה עם בסיס בוחרים גדול יותר ממחוז קונגרסיאלי מאוד נוטה לרפובליקאים, והתקציב שהציג מאוד קיצוני ושנוי במחלוקת, בעיקר העובדה שהוא משנה באופן דרמטי את תוכנית הביטוח הרפואי הממלכתי לזקנים "מדיקייר", שהיא מאוד מאוד פופולארית בציבור בכלל ובקרב מצביעים זקנים בפרט (מישהו אמר פלורידה?), ולמעשה מסיים אותה במתכונתה הנוכחית. הבחירה הזו הופכת את תקציב ריאן לנושא עיקרי בקמפיין.
2. בחירה זו באה לאחר שבוע לא קל לרומני בסקרים - אחרי חודשים שבהם הספקרים נשארו יציבים, עם ממוצע של כ2% יתרון לאובמה, מספר סקרים בשבוע האחרון מראים את אובמה פותח פער, וממוצע הסקרים של realclearpolitics מראה על יתרון של מעט יותר 4% לאובמה (כמובן, מה שמדאיג יותר מבחינת רומני אינם המספרים המוחלטים אלא המגמה). עם זאת יש להזהר מהסיק מסקנות לגבי הבחירות באוגוסט - בשלב זה ב2008 מקיין הוביל בסקרים, ואז בספטמבר הכלכלה התמוטטה ואיתה קמפיין מקיין; בנוסף, נייט סילבר מעריך שהיתרון למעשה הוא עדיין רק כ2% לאובמה. ועדיין, רומני נאלץ לבחור מועמד לסגן נשיא מעמדת חולשה, בתקוה שהבחירה תשנה את הדינמיקה של המירוץ.

גוט שאבעס!

8 תגובות:

  1. האמת היא שקראתי על זה לראשונה (כנראה כמוך) בפוליטיקו :)

    האמת היא שלאובמה יש קמפיין מוכן נגד פול ריאן. קראתי לא מזמן את It's the middle class, stupid! של סטן גרינברג וג'יימס קארוויל (האדריכלים של הקמפיינים של קלינטון, אהוד ברק, ונראה לי שגם קצת טוני בלייר), שמסבירים איך מסרים שמוכוונים לחיזוק מעמד הביניים (כלומר, המסרים שקמפיין אובמה משתמש בהם כיום) הם מסרים מנצחים. בתוך הספר, יש פרק שלם של ביקורת קשה על התקציב של ריאן. כלומר, הבחירה של ריאן אולי מאד תחזק את רומני בבסיס שלו, אבל היא נותנת לאובמה נשק טוב בקרב על העצמאים.

    השבמחק
  2. נכון; זו לא ההצלחה המסחררת שלי כמו בחוק הבריאות. עדיין לדעתי זה המקום הראשון בעברית :-)

    ראיתי את הספר והתלבטתי אם לקנות. איך הוא? שווה קניה?

    השבמחק
  3. תלוי. חשבתי שהוא יהיה ספר שעוסק בסוגיית מעמד הביניים בצורה רחבה, אבל גיליתי שהוא בעיקר מציג את העובדה שסוגיות מעמד הביניים הן סוגיות מנצחות בארה"ב, החל מהצגת סקרים בנושא ועד לסקירת מדיניות של העשורים האחרונים (לא משהו מעמיק במיוחד). הרגשתי שהספר יותר נועד למועמדים למשרות פוליטיות בארה"ב מאשר לי.

    השבמחק
  4. אגב, כרגע מיט רומני אמר בשידור חי "קבלו את הנשיא הבא של ארה"ב, פול ריאן!". נראה לי שעמוק בפנים הוא מבין שתכלס הוא יפסיד לאובמה ויבנה לפול ריאן את הבמה לניצחון ב-2016. ושאלוהים יעזור לאמריקאים אם זה באמת יקרה.

    השבמחק
    תשובות
    1. משעשע ופרוידיאני משהו. אם כי גם אובמה עשה את הטעות הזו כשהציג את ביידן ב2008

      מחק
  5. אני רוצה להפנות את תשומת לבך אל הפוסט שלך בנוגע לשחיקה בשכר הריאלי. מדובר בלא יותר מאשר מופע להטוטים וחזיונות תעתועים.

    *מדובר בשכר ברוטו, כלומר לפני מסים. בחישוב השכר הנטו (כלומר, אחרי הפחתת מסים ואחרי תשלומי העברה), השכר הממוצע עלה.

    *עלייה בשיעורי התעסוקה של של גברים חרדים, נשים ערביות וסתם בטלנים, "משכה" כלפי מטה את השכר הממוצע מצד אחד והעלתה את התוצר לנפש מצד שני. בדיקת הכנסה הממוצעת למשק בית או ליחיד מגלה שההכנסה גדלה.

    *את האינפלציה בשכר הממוצע חישבת בעזרת במדד המחירים לצרכן. את האינפלציה בתוצר לנפש חישבו בעזרת מדד אחר - מדד מחירי התוצר. אם תחשב את האינפלציה בשכר הממוצע בעזרת מדד מחירי התוצר, תגלה שהשכר הממוצע עלה. מעבר לזה, ידוע זה מכבר שהמדד המחירים לצרכן מנפח את נתוני האיפנלציה (ראה Boskin Commission). למעשה, אין מדד מדויק לאינפלציה. יש מספר מדדים והם לא פחות אמינים. שאר המדדים מראים עלייה בשכר הריאלי. למה לא השתמשת בהם?

    *אף אחד לא צורך תמ"ג. תמ"ן (תמ"ג מינוס פְּחָת) הוא הבסיס הפוטנציאלי לצריכה, השקעה וכו'. מסיבות שונות, חלקו של התמ"ן כחלק מהתמ"ג נמצא בירידה.

    *מדובר בשכר. לא לקחת בחשבון גידול ריאלי במקורות הכנסה נוספים: היקף ההכנסה מהון (רווחי הון, נכסים פיננסיים, דיבידנדים ורכוש), כמו גם הגידול בהטבות הסוציאליות מהעבודה (רכב מהעבודה, פנסיה, חופשות וכו').

    *עלייה באיכות המוצרים - מכונית, טלוויזיה, מחשב מכונת כביסה, מדיח כביסה ושאר המוצרים עלו באיכותם. האינפלציה אינה לוקחת בחשבון את העלייה באיכותם.

    את אותם הדברים טוענים הליברלים בארה"ב (שמעמד הביניים חווה סטגנציה מאז 1973). אלא שהם משתמשים באותם להטוטים סטטיסטיים שגויים. על דברים אלה, אמר מארק טוויין - "יש שלושה סוגי שקרים. שקרים רגילים, שקרים גסים וסטטיסטיקה". מיוחס גם לבנימין ד'יזראלי.

    ואם אכן השכר הממוצע נשחק, היינו חווים ירידה ברמת החיים. איך תסביר את זה שהנתונים מצביעים על עלייה ברמת החיים (עלייה בצריכת החשמל, במספר הנוסעים לחו"ל, בבעלות על מוצרים בני-קיימה וכו')?

    השבמחק
  6. ואו, זה תגובה בעיכוב של שנה, אז קצת הפתעת אותי. אבל אני אבדוק את הדברים ואשוב עם תשובה.

    השבמחק
  7. הנה שינוי ריאלי בהכנסה נטו לפי עשירונים:
    http://www.calcalist.co.il/PicServer2/20122005/229930/s_l.jpg

    כלומר הפערים גדלו, אך כולם נהנו מהצמיחה. חישוב הגידול הריאלי בעזרת מדד מחירי התוצר היה נותן נתונים יותר מרשימים. יש לי עוד הרבה ביקורת על הנתונים.

    השבמחק