tag:blogger.com,1999:blog-2113449529661873601.post8487656034574323795..comments2023-10-12T01:32:33.299+03:00Comments on סדנא דארעא חד הוא: אחרי מות קדושים אמוראור רפל-קרויזרhttp://www.blogger.com/profile/16517692826718503926noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-2113449529661873601.post-10662423728181322972013-09-27T10:50:49.241+03:002013-09-27T10:50:49.241+03:00שוב, צריך להבחין בין תרומתו לעולם התורה לבין המהלך...שוב, צריך להבחין בין תרומתו לעולם התורה לבין המהלך החברתי-פוליטי של שיקום הזהות הספרדית.<br />בתרומתו לעולם התורה אני מפקפק. אמנם הוא הצליח להעמיד את ר' יוסף קארו כסמכות הלכתית בלבדית לבני עדות המזרח בישראל, אבל גם לפניו היה את הבן-איש חי, אני לא חושב שבלעדיו מסורת פסיקת ההלכה הספרדית היתה קורסת. ומכל מקום זו לא תרומה מקורית לעולם התורה, אלא מהלך חברתי-פוליטי-דתי.<br />ולגבי המהלך החברתי-פוליטי-דתי - של שיקום הזהות המזרחית, אני לא חולק על כך לרגע. אני רק חושב שדווקא המהלך הזה הופך את שנאת ישראל שהרבה להפיץ לחמורה הרבה יותר. הוא יכל להיות מרטין לות'ר קינג, והוא בחר להיות מלקולם איקס.<br />אור רפל-קרויזרhttps://www.blogger.com/profile/16517692826718503926noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2113449529661873601.post-88255688981877396492013-09-27T10:47:06.836+03:002013-09-27T10:47:06.836+03:00יכול להיות, אם כי גם מחברי הספרדים לא שמעתי על זה ...יכול להיות, אם כי גם מחברי הספרדים לא שמעתי על זה יותר מדי. וגם אז, מדובר על סיכום ההלכה. שני פסקים מובאים כדוגמה לחדשנות הלכתית - על התרת עגונות ותמיכה מסויימת בשטחים תמורת שלום; עמדת בתי הדין והציבור, במיוחד זה שתומך ברב עובדיה - בנושאים אלה מעידה שבתכל'ס לא באמת היתה להם השפעה דרמטית.אור רפל-קרויזרhttps://www.blogger.com/profile/16517692826718503926noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2113449529661873601.post-20391841060638364882013-09-27T09:24:25.948+03:002013-09-27T09:24:25.948+03:00כשאתה בוחן חשיבות פועלו של אדם, יש צורך בפרספקטיבה...כשאתה בוחן חשיבות פועלו של אדם, יש צורך בפרספקטיבה היסטורית. כלומר, קשה עדיין לשפוט את פועלו של הרב יוסף, צריך לחכות כמה שנים. אתה גם לא יכול לשפוט את השינוי ההלכתי שהביא אם אתה לא מכיר מספיק את המצב שהיה לפני כן. עם כל עוולותיו, ויש רבות, הרב עובדיה יוסף כנראה אחראי כמעט לבדו להצלת שיטת הפסיקה הספרדית מפני השיעבוד האשכנזי ממנו סבלה במשך עשורים. אני בכוונה משתמש בטרמינולוגיה אמנוןלוית, כי השד העדתי מעולם לא מת בחברה החרדית (פרשת הבנות מעמנואל כדוגמא). בכל אופן, הסיסמא של ש"ס על החזרת עטרה ליושנה, שנשחקה עד זרא, נוגעת בדיוק לזה ולרבובדיה יש לא מעט אחריות לכך ששיטת הפסיקה הספרדית עדיין קיימת.<br />למי שאכפת מפסיקת הלכה (גילוי נאות: לא לי), אלו חדשות טובות כי פסיקת ההלכה הספרדית היא מחמירה פחות, מסיבות היסטוריות, ופחות נוטה לחומרות בד"כ. אם חסידיו של הרבובדיה יקחו את פועלו צעד קדימה ויפסיקה את ההתבטלות שלהם בפני החרדים האשכנזים, אולי נקבל יותר אנשים כמו הרב אמסלם, שלדעתי ממשיך את פועלו של הרב יוסף הרבה יותר מכל עסקני ש"ס, לפחות בכוונה.Liran Yanivhttps://www.blogger.com/profile/06058937158867871844noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2113449529661873601.post-47610783581217831812013-09-25T17:29:06.594+03:002013-09-25T17:29:06.594+03:00לגבי התרומה ההלכתית שלו: אני לא אדם דתי, אבל למיטב...לגבי התרומה ההלכתית שלו: אני לא אדם דתי, אבל למיטב הבנתי כתביו ההלכתיים של הרב עובדיה הם ככל הנראה המקום הראשון שאליו פונה אדם דתי ממוצא ספרדי. אתה פשוט לא מהמוצא הנכון מבחינה זו, ולכן הגיוני שלא פנית לשם.<br />בנוסף, זכורה לי במעומעם איזו טענה בנוגע לפסיקת הלכה פורצת דרך בנושא עגונות (אם כי כשאני מפשפשת בזכרוני, אני חושבת שהעמדות שלו בעניינים שכאלה בדרך כלל נטו להיות שמרניות דווקא, ולא מהסוג שהציבור הנאור יחשיב כפורצות דרך).Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/05657358997693271411noreply@blogger.com