tag:blogger.com,1999:blog-2113449529661873601.post2825159109893783060..comments2023-10-12T01:32:33.299+03:00Comments on סדנא דארעא חד הוא: 2 מ300,000אור רפל-קרויזרhttp://www.blogger.com/profile/16517692826718503926noreply@blogger.comBlogger17125tag:blogger.com,1999:blog-2113449529661873601.post-19749792185205550952011-09-22T01:59:34.632+03:002011-09-22T01:59:34.632+03:00אור - אתה פשוט טועה. אנשים חשבו על המחאה גם לעומקה...אור - אתה פשוט טועה. אנשים חשבו על המחאה גם לעומקה. הם לא מזדהים ולא מסכימים ברובם. אז הם לא מפגינים. הם גם לא חיבים לך שום הסבר. אז אתה מניח שזה כי הם רוצים את השטחים וזה הסבר נורא שטחי וחד מימדי. <br />כל זמן שתמשיך להתייחס למחאה הזאת כמו הולוגרמת הצדק, לא תבין למה אנשים יכולים גם לא להסכים לה גם בלי לחשוב על השטחים.<br />הדרך הדמוקרטית לא להסכים עם הפגנה היא לא להשתתף בה. אתה סתם לא פלורליסט.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2113449529661873601.post-58175901353549928072011-09-12T18:01:18.149+03:002011-09-12T18:01:18.149+03:00* התכוונתי שהקפיטליזם מתקדם אל המרחב החזיתי של חיי...* התכוונתי שהקפיטליזם מתקדם אל המרחב החזיתי של חייל הרגליים, דהיינו ההתנחלויות.איתי קנדרhttp://itaykander.wordpress.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2113449529661873601.post-74279048982660902262011-09-12T17:51:40.420+03:002011-09-12T17:51:40.420+03:00אני חושב שהתעלמות מהסדר החברתי היא הפריבילגיה הנצח...אני חושב שהתעלמות מהסדר החברתי היא הפריבילגיה הנצחית של מי שמסתדר טוב איתו. אדישות זו מתנה הניתנת לכל מי שלא נדרש על ידי חיי היום-יום שלו לשים לב אל אי-הצדק החברתי.<br />אני לא חושב שהדתיים הם ממש הממסד עצמו, דרך אגב. אני חושב שבסיס הכוח נשאר די מפאיניקי. הם בחזית הפרויקט הניאו-ציוני. הם חייל הרגליים. כשצריך, אפשר לעקור אותם, כשצריך, אפשר להניע אותם בעזרת סובסידות (בדיוק כמו הדיור הציבורי כשזה היה חזית הציונות). אבל מה שמשנה הוא התודעה שלהם, והיא זולגת מכל שיחה שקיימתי עם דתי על המאהלים. זוהי תודעה של עליונות חברתית. <br /><br />הערת שוליים אולי: זה נכון שאפשר להלחם בקפיטליזם ולהשאיר את הכיבוש -- דבר שמבחינתי נכנס למגירה של 'צביעות פוליטית אקוטית', אבל לא משנה -- זה מתאפשר כי לפעמים הקפיטליזם והכיבוש משתלבים, ולפעמים הם באים לכדי עימות. תנועות לאומיות כמו הציונות יכולות לתת פייט לכוחות הקפיטליזם, אבל הן לא יכולות לנצח אותו. בגלל זה אתה שומע מתנחלים מדברים לאחרונה על הקיטוב הכלכלי בחברת המתנחלים, על עליית מחירים וכו'. בעורף שלה הציונות הפסידה לקפיטליזם ממזמן, עכשיו היא מתקדמת אל חייל הרגליים.איתי קנדרhttp://itaykander.wordpress.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2113449529661873601.post-58109125933006572652011-09-12T13:58:07.298+03:002011-09-12T13:58:07.298+03:00מעניין.
יש בזה משהו. (זו גם טענה ששמעתי מבן דוד ש...מעניין. <br />יש בזה משהו. (זו גם טענה ששמעתי מבן דוד שלי - שלמעשה הדתיים הם עכשיו הממסד, ולכן לא יצאו להפגין למען עצמם).<br />מה שמתסכל ביתר שאת, הוא שלא שלציבור הדתי יש בהכרח עמדה בעד קפיטליזם ובעד המדיניות הכלכלית (נכון שישהרבה הטבות למתנחלים, אבל הן לא מפיעות באופן עמוק על המשק הישראלי פשוט כי יש נורא מעט תנחלים ביחס לכלל האוכלוסיה). הדתיים תומכים בנתניהו כי נתניהו שומר על השטחים; נתניהו מביא איתו את בעסקת חבילה גם את מדיניותו הכלכלית, והציבור הדתי - ברגש, באינטאוציה הבסיסית, רוצה להגן על נתניהו; ומכיוון שכך מתנגד למחאה. אבל במצב כזה, ברור שהוא לא מסוגל להתנגד לה מסיבות ענייניות (כי לא חשבו על כך אפילו), ואפילו את המודעות והיושר הבסיסי לומר "כלכלה לא מעניינת אותנו, העיקר שנתניהו שומר על יו"ש" (מה שלמשל אמנון אברומיוביץ' אמר ביחס לשחתיות של שרון אל מול ההתנתקות) אין. וזה עצוב.אור רפל-קרויזרhttps://www.blogger.com/profile/16517692826718503926noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2113449529661873601.post-63283457299567867882011-09-12T13:01:50.012+03:002011-09-12T13:01:50.012+03:00סליחה, החיתוך לשורות התפקשש לגמרי! כמה מעצבן.סליחה, החיתוך לשורות התפקשש לגמרי! כמה מעצבן.איתי קנדרhttp://itaykander.wordpress.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2113449529661873601.post-1819346747900919652011-09-12T13:00:41.054+03:002011-09-12T13:00:41.054+03:00אני מסכים עם מרבית דבריך, אבל חולק עליך בעניין הפר...אני מסכים עם מרבית דבריך, אבל חולק עליך בעניין הפרשנות.<br /><br />תחילה אני חושב על מחאת הפנתרים: הם נאבקו נגד סדר חברתי שרמס אותם, ורומם ותיגמל ציונים סוציאליסטים אשכנזים; זה היה סדר חברתי שבו לא הם היו בחזית <br /><br />הציונות, ולא הם נהנו ממפעל הנישול של הקיבוצים; לכן הם חברו אל סוציאליסטים אנטי-ציוניים ואל פלסטינים, ושאפו להפיל את הסדר.<br /><br />ואז אני חושב על מחאת האוהלים: מאז זמן הפנתרים חזית הנישול והניצול עברה אל הגדה, ועכשיו נהנים ממנה הרבה ציונים דתיים, במישרין ובעקיפין; זה סדר חברתי חדש, <br /><br />שבטבעיות יש אנשים שחפצים לפרק גם אותו. <br /><br />איך שאני רואה את הדברים, אין שום סיבה הגיונית שהדתיים כיום ייקחו חלק בשינוי הסדר החברתי. יש כאן סיבה שטמונה עמוק בתוך המערכת. אבל אי אפשר לעמוד מולה -- <br /><br />אז ממציאים פרשנות חלופית רעועה.<br /><br />כמו אנשי השלטון בזמן הפנתרים, גם הדתיים כיום ממציאים סיבות מוסרניות למצב החברתי-כלכלי. מאוד נפוצה האמרה בקרב דתיים, שאנשי המחאה הם עצלנים או בזבזנים. <br /><br />זו גירסה מחודשת של 'הפנתרים הם אלכוהוליסטים בורים'. התהליך החברתי מוכר: קבוצה שולטת מספקת סיבה מוסרנית לבעיה סוציו-אקונומית. הפתרונות גם הם מוסרניים. <br /><br />למשל, עלה בדיון אחד שבו השתתפתי פתרון הקסם של גרעינים תורניים. זה ורסיה מחודשת של 'אנחנו נלמד את המזרחים איך לעבוד'. <br />...ויש עוד הרבה הקבלות חדות שאפשר לעשות בין יחס ה'פנתרים-מפאי' אל יחס ה'מאהלים-דתיים'.<br /><br />היחידים שסוטים מהתבנית, ואני מעריץ אותם בכל ליבי (אולי משום אני עדיין זוכר מישהי כזו מחיי האישיים -- כמה עגום), הם הדוסמולנים. הם קבוצה קטנה שנבדלת הן <br /><br />מהשמאל הרדיקלי והן מהדתיים. <br />לדעתי, הם עוד עתידיים להיות ה'מצפן סוציאליסטי' של המהפכה הבאה. לא ההמון, אלא אלו שיצביעו על הדרך.איתי קנדרhttp://itaykander.wordpress.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2113449529661873601.post-83408262709484724642011-09-11T10:12:13.634+03:002011-09-11T10:12:13.634+03:00קצת קשה לדבר בשם כל הדתיים אבל לי די ברור למה לא ה...קצת קשה לדבר בשם כל הדתיים אבל לי די ברור למה לא הלכתי להפגנה.<br />יש תחושה מאוד חזקה של צביעות בכל העסק, כי כל עוד אתה לא אומר מאיפה אתה מתכוון לקחת את הכסף, בעצם לא אמרת את העיקר. "פריצת מסגרת התקציב", חלומה של דפנה ליף, הוא בעצם לגנוב מהאזרחים של עוד 10 שנים. ו"לקחת מהחרדים ומהמתנחלים", זה מעט מדי כסף, פשוט כי אני מכיר מתנחלים ויודע שהם עובדים הרבה ולוקחים מעט. אף אחד לא מזכיר את החור השחור ששואב את הכסף של כולנו - כי אסור להגיד שלערבים יש נטייה לקחת ממדינת הרווחה ובמקביל לעבוד בשחור, ושהאחוז שלהם באוכלוסיה - 25%, כבר מספיק גדול מכדי שנמשיך לשאת אותם על גבנו. <br />כל הסיסמאות על "בואו נשב לדבר על מה באמת צריך לעשות" הן שטויות במיץ, כי כולם יודעים מה קורה לשחקנית תמימה שמעזה לומר שאם לא תאכל במסעדה אז יהיו לך עוד 50 שקל. אמנם אין לאנשי המאהל אג'נדה עקבית משל עצמם, בטח לא בשאלת המימון, אך הם בהחלט יודעים להשתיק אג'נדות לא נכונות, ושלי כזאת.<br />בקיצור יש לדתיים עמדה:<br />1. כל עוד יש רבע ערבים וחמישית חרדים, מדינת רווחה זה אסון.<br />2. בעניים אמיתיים יש לנו מנגנונים לתמיכה על בסיס התנדבות וצדקה.<br />3. המחירים אכן יקרים מדי, וזו אשמת המיסים - תוצר של מדינת הרווחה, וחוסר התחרות - עם אשמים מרובים.<br />את העמדה הזו אי אפשר לבטא בכיכר, אז אנחנו לא באים.רפיnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2113449529661873601.post-16769432534745448502011-09-11T07:04:21.739+03:002011-09-11T07:04:21.739+03:00גדול :-) (בנרקיסיזם צפוי חיפשתי את עצמי אבל נראה ל...גדול :-) (בנרקיסיזם צפוי חיפשתי את עצמי אבל נראה לי שאני מוסתר ע"י עץ)אור רפל-קרויזרhttps://www.blogger.com/profile/16517692826718503926noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2113449529661873601.post-81146245646278581942011-09-11T00:49:42.403+03:002011-09-11T00:49:42.403+03:00למי שאוהב את "איפה אפי" - אפשר כאן לשחק ...למי שאוהב את "איפה אפי" - אפשר כאן לשחק "מי מוצא כיפה":<br />http://gigapan.org/gigapans/86252/דןhttp://lateignition.net/wordpressnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2113449529661873601.post-67853444589399579782011-09-09T17:04:04.536+03:002011-09-09T17:04:04.536+03:00א. זו שגיאת הקלדה... הכוונה ל*ב*פ"ת, דהיינו ב...א. זו שגיאת הקלדה... הכוונה ל*ב*פ"ת, דהיינו בפתח-תקוה <br />ב. על אחת כמה וכמה.אור רפל-קרויזרhttps://www.blogger.com/profile/16517692826718503926noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2113449529661873601.post-57442246704339459322011-09-09T16:18:26.665+03:002011-09-09T16:18:26.665+03:00א. ועם קידוש השם הגדול שמערכת החינוך הדתית הפ"...א. ועם קידוש השם הגדול שמערכת החינוך הדתית הפ"ת עושה בימים אלה בקילטת עולי אתיופיה? <br />מה זה הפ"ת?<br />ב. מה זה עאכו"כ?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2113449529661873601.post-15963971119077477282011-09-09T07:38:25.531+03:002011-09-09T07:38:25.531+03:00המאמר של שנרב מאוד מאוד מעניין.
אני לא בטוח באיזה ...המאמר של שנרב מאוד מאוד מעניין.<br />אני לא בטוח באיזה כובע פרסמת את הלינק - אם כדי להראות התייחסות רצינית ומאתגרת מצד פובליציסט דתי לשאלות החברתיות - אני מוריד את הכובע. למרות שתסכים/מי איתי שזו תופעה יחסית חריגה, ולא שלטת בשיח הדתי שהיום.<br />מכל מקום, לעניין תוכן המאמר עצמו:<br />מחד, אני חולק עליו בכמה נקודות:<br />א. בחלוקה הדיכוטומית קפיטליזם/קומוניזם. לא כל קריאה להגבלות על התנהגות השוק ולמעורבות גדולה יותר של ההמדינה בכלכלה בהכרח מובילות לקומוניזם קובני או צפון קוריאני. גם האקסיומה כי יש מתאם בין אי-שוויון לשגשוג פשוט לא נכונה: לשוודיה ולנורוגיה תל"ג לנפש גבוה יותר מלארה"ב למרות שהן שוויוניות הרבה יותר, ולרבות ממדינות הOECD תל"ג לנפש גבוה יותר מלישראל, למרות שישראל נמצאת המקום הראשון בארגון (ביחד עם ארה"ב) באי-שוויוניות לפי מדד ג'יני.<br />ב. לא הצלחתי למצוא מתי בדיוק המאמר נכתב, אבל בוודאות לפני 2010 שכן אז נסגר "נקודה", ורואים שכך: הרבה מהבעיות הפוטנציאליות ששנרב זיהה בשיטה הקפיטליסטית ושהוא התייחס לפיקוח עליהן ומניעתן על ידי המדינה כמובן מאליו - כמו ריכוזיות ומונופולים - הן בדיוק בבסיס לא מעט מהבעיות שכנגדן יוצאת המחאה דהיום, והן התפתחויות של השנים האחרונות.<br />ג. אני חושב שדווקא ביחס למעגלי צדק המאמר עושה לארגון הזה עוול, מכיוון שעיקר הפעולות של מעגל"צ היו בתחומים מאוד ספיציפיים ומוגדרים של פעולה כנגד עוולות שלא נסבלות גם בארה"ב הקפיטליסטית לעילא, כמו הנגשה לנכים, מאבק בהתעלמות מהחוק בנושאי שכר (שכן עיקר המטרה בהעסקת עובדי קבלן הוא להמנע מתשלומים מחוייבים מהחוק של זכויות סוציאליות, ומקרים רבים בשאיפה לקבל עבודה זולה מבלי לדאוג לאיך היא מושגת, למרות שבבירור היא לא יכולה להיות מושגת אלא על ידי שכר נמוך משכר המינימום) ובסחר בנשים. נכון שהארגון קם במטרה צאת ממנטליות הצדקה של "שכן טוב", ולדון באופן משמעותי יותר בסוגיות של צדק, לטעון שהוא מקדם תפיסה שכל פער חברתי הוא עוול זו טענה לדעתי מוגזמת.<br /><br />אבל מאידך, מצאתי את עצמי מסכים לא מעט, וכשאני חושב על זה במידה מסויימת שנרב מחזק את טענתי: גם כאשר הציבור הדתי ורבניו נכנס ברמה מסויימת לשיח חברתי (וגם זה רק בעקבות פעילותה של מעגל"צ הסססמולנית) זהו שיח רדוד, שלא מסוגל להתיחס לראיה רחבה של אין נכון לנהל את הכלכלה והחברה הישראלית (ולצערי, זה נכון גם בחלק מהפרסומים של מעגל"צ). אני בהחלט מסכים עם הטיעון שלרבנים אין ערך מוסף על פני כל אזרח בדיון הזה, ושלא נכון לדרוש "דעת תורה" (למעשה, הייתי מקוה רק שהציבור הדתי היה גם מיישם את אותו כלל לשאלת השליטה בשטחים) - ובכלל, הניתוח של שנרב על מקום הרבנות בימנו מבריק. אבל כאזרחים בעלי דעה במדינה דמוקרטית הייתי מצפה מכל אחד לדון דיון רציני ומעמיק בנושא, ומהציבור הדתי, שרגיל לדון דיונים ערכיים ושמתיימר לראות עצמו מוביל את "כלל ישראל", עאכו"כ; הפניה לרבנים בהקשר הזה היא רק מכיוון שהם מובילים את הדיון הערכי בציבור הדתי בכל נושא אחר.אור רפל-קרויזרhttps://www.blogger.com/profile/16517692826718503926noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2113449529661873601.post-76883732416921386802011-09-08T18:15:42.623+03:002011-09-08T18:15:42.623+03:00זאת בדיוק הסיבה שבגללה לא השתתפו דתיים וחרדים במחא...זאת בדיוק הסיבה שבגללה לא השתתפו דתיים וחרדים במחאה. הודאה שלך על כך שלא יצא מזה כלום.האם יש משהו שרצה ליצור דיון לשם תועלת? היה מסמך מסודר של פרטים מסודרים?<br />האם יש עניין לתמוך במחאה כזו? <br />נקודה נוספת: דעת תורה רואה למרחוק, מי שנקי מהתלהמות לא יצא להפגנה או מחאה חברתית שמטרתה למחות בלבד. או שזה מה שנראה שיצא ממנה.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2113449529661873601.post-14739394800357890742011-09-08T13:08:57.528+03:002011-09-08T13:08:57.528+03:00http://woland.ph.biu.ac.il/uploaded/227.pdfhttp://woland.ph.biu.ac.il/uploaded/227.pdfAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2113449529661873601.post-3508174409817647502011-09-08T06:12:04.715+03:002011-09-08T06:12:04.715+03:00מצד הדתי הבודד - נכון. אבל הייתי מצפה לאיזה שהוא מ...מצד הדתי הבודד - נכון. אבל הייתי מצפה לאיזה שהוא מאמר פובליצסיטיקה מצד כותב דתי שדן בשאלות הערכיות ומנמק דעה עניינית נגד המחאה (אני לא מצאתי, אם ראיתם לנקקו לי) ובודאי הייתי מצפה לדיון ערכי בתוך המגזר על השאלות שהמחאה מציפה. דיון כזה לא קיים, עסוקים יותר בהיסטוריה הצה"לית (or lack there of) של דפני ליףאור רפל-קרויזרhttps://www.blogger.com/profile/16517692826718503926noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2113449529661873601.post-36143174789008324692011-09-08T05:56:12.007+03:002011-09-08T05:56:12.007+03:00ואולי אי ההשתתפות במחאה היא הבעת דעה על המחאה עצמה...ואולי אי ההשתתפות במחאה היא הבעת דעה על המחאה עצמה? כלומר, נניח שהציבור הדתי לא מסכים עם טענות המוחים, איזו עוד דרך יש לו להגיד את זה חוץ מפשוט לא להשתתף?אלוןnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2113449529661873601.post-74635145949084521972011-09-07T23:31:24.595+03:002011-09-07T23:31:24.595+03:00שיתטו של הרב קוק מהלכת על חבל דק. אם היה ממשיך לשי...שיתטו של הרב קוק מהלכת על חבל דק. אם היה ממשיך לשיטתו הרבה מהחרדים היו ממשיכים איתו אך דא אקא , שתלמידיו לא הסכילו להבין שדעתו לא היתה פשרנית אלא הוא קם והתווה דרך להסביר ולהבהיר לדור שאחרי השואה לאן לצעוד. <br />החפץ חיים היה מנהיג ופוסק אבל היו עוד הרבה מנהיגים אחרים.<br />ואם כבר להזכיר אז דעת הח"ח היתה לעלות לארץ- ממנו יצא המשפט - "ובהר ציון תישאר הפליטה".<br />אצל רב החסידים ההנהגה מתחלקת ל- 2. יש את הרוב- שהוא פוסק הלכות ויש את האדמו"ר שהוא מנהיג. א"א להתעלם מהכח של החסידים בזמן הח"ח. האנשים התפלגו והלכו לפי מורי דרכם.Anonymousnoreply@blogger.com