בלוג על פוליטיקה אמריקאית, ופוליטיקה של מדינות אחרות; מחשבות על דת, על המגזר, ועל דתל"שות; וגם על כל מיני דברים אחרים.

יום שלישי, 11 באוקטובר 2011

כמה הערות על הרופאים

1. מירב ארלוזרוב כותבת הבוקר דברי טעם. בעיקר, זה כבר לא כל כך משנה מי כאן צודק (וכנראה שהאמת איפהשהו באמצע), המצב כיום - של התפרקות כל האמון הבסיסי בין חלקי מערכת הרפואה הציבורית - הוא מצב ממנו כולנו מפסידים.
2. יש עוד שני אחראים עיקריים למצב, ולא ברור לי לאן בדיוק נעלמו: ליצמן ונתניהו. למעשה, בעומדם בראש המערכת הם האחראים הראשונים לה, והעובדה שהמערכת התפרקה פשוטו כמשמעו תחת המשמרת שלהם היא כשלון ברמת מלחמת לבנון השניה. יש הרבה דברים שאפשר לומר כנגד גדעון סער אבל לזכותו יאמר שהוא הצליח להביא את מערכת החינוך - עם אחד מארגוני העובדים הגועליים במדינה - למצב של שיתוף פעולה ועובדה משותפת; העובדה שמערכת הבריאות הדרדרה למצב של מלחמת הכל בכל היא בראש ובראשונה אחריות של ראש הממשלה ושל (סגן) שר הבריאות שבחר למנות.
3. דווקא מנקודת מבט קפיטליסטית טהורה - אין צודקים מהמתמחים. הרי הצידוק העיקרי לשכר המנופח של מנכ"לי חברות למשל הוא שאם לא ישלמו להם את השכר הזה הם ילכו לעבוד במקום אחר ושירותיהם כל כך חשובים ששוה לשלם להם את השכר הזה; ובדיוק אותו הדבר אומרים המתמחים: אנחנו מעוניינים להתפטר; אם שירותנו כל כך חשובים אנא שלמו לנו את מה שאנחנו דורשים. קפיטליסט אמין אמור לתמוך בדרישה כזו בפה מלא; אם הוא דורש את המתערבות המדינה בכפיית עבודה על המתמחים, ניתן לדרוש את התערבות המדינה גם במקומות אחרים.
4. זה עדיין לא אומר שאני חושב שהצעד של המתמחים לא בעייתי  - דווקא מכיוון שאני סבור שלא הכל כשר בשוק הקפיטליסטי; זה ההיפוך הלוגי של הטיעון בסעיף הקודם. מאידך, מכיוון שנתניהו פועל רק כשיש משבר, ומכיוון שמעורבותו נדרשת כאן, אני לא בטוח שמשהו האחר היה גורם לו להתערב, מה גם שגם עכשיו הוא עדיין לא התערב.
5. לא מובן לי למה אגף השכר באוצר כל כך שמח לפרסם את דו"ח השכר במגזר הציבורי. הדו"ח בעיקר מעיד על כשלון מהדהד, על מערכת שכר לא הגיונית בכל הכיוונים, בה אין שום קשר בין איכות העבודה, נחיצות השירות, האלטרנטיבות בחוץ, או סדר העדיפויות הלאומי לבין השכר, והשכר לכל מגזר נקבע בעיקר באמצעות אמצעי הלחץ של המגזרים השונים ונסיבות קוייקטוריאליות בזמני חתימת הסכמי השכר השונים. כך יש פועלי נמל שמשתכרים 70,000 ש"ח לחודש בממוצע וכשליש מהמורים פחות משכר המינימום - שלא לדבר על עשרות אלפי עובדי הקבלן שהמדינה מעסיקה. אילן לוין הוא - לפי תוארו - ממונה על הכשלון המהדהד הזה וגם אם הוא לא אחראי לעשרות שנים של הסכמי שכר, הייתי לפחות מצפה ממנו לנימה מסויימת של אפולוגטיקה עם פרסום דו"ח מביך שכזה, תוך הסבר מה הוא עשה כדי לתקן זאת. 

תגובה 1:

  1. 1.אם לא היו עשירים - לא בהכרח ואפילו ממש לא אומר שלא היו עניים.
    2.מה שקורה במשמרת נוכחית זה בדרך כלל תוצאה של משמרת קודמת. מלחמת לבנון השניה היתה בלי הכנה , כי המערכת הצבאית היתה קלוקלת כבר שנים קודם לכן.

    השבמחק