בלוג על פוליטיקה אמריקאית, ופוליטיקה של מדינות אחרות; מחשבות על דת, על המגזר, ועל דתל"שות; וגם על כל מיני דברים אחרים.

יום שבת, 17 בדצמבר 2011

שגרה

אז מה קרה כאן (או שם) בשלושת השבועות האחרונים?

1. זוכרים את הרמן קיין? הוא היה מס' שלוש במצעד הליצנים שכיכבו בראש הפריימריז הרפובליקאים (לקראת סופם נראה לי שאכתוב פוסט מסכם על מצעד הליצנים - מי היה כל אחד, 15 דקות התהליה שלו ומה הביא לנפילתו). הוא כיכב עם סדרת תוכניות פשטניות להחריד בנושא כלכלה - תוכנית 999, הדרישה שחוק לא יהיה באורך של יותר משלושה דפים - ועם ידיעה רחבה בנושאי חוץ ובטחון, למשל כאן:
וכאן, כאשר נשאל מה היה עושה בעניין לוב:
בכל מקרה, ברברה וולטרס - אולפת ראיונות הצבע המלטפים של הטלויזיה האמריקאית - ראיינה אותו לאחרונה בתור אחד מעשרת האנשים המעניינים של 2011, לדעתה. בין השאר, שאלה אותו באיזה מדרש היה מעוניין לכהן כשר אם יכול,  והוא ענה, "שר ההגנה". התגובה שלה פשוט יקרה מפז, בדקה 3:10:
video platform video management video solutions video player

2. הרמן קיין הוא כבר פאסה; המוביל החדש הוא ניוט גינגריץ' - מי שהיה מנהיג הרוב הרפובליקאי בבית הנבחרים בשנות ה90, ניהל את מאבק הבית בביל קלינטון בפםרשת מוניקה לוינסקי בעודו בוגד באישתו דאז, השניה, עם מי שהיתה אז עוזרת פרלמנטרית וכיום אישתו השלישית, השבית את הממשל בעיקר מכיוון שהתעצבן על כך שקלינטון הושיב אותו באחורי המטוס הנשיאותי ולבסוף נאלץ להתפטר ב97 לאחר שכמעט כל הסיעה הרפובליקאית יצאה נגדו. בקיצור, הממסד הרפובליקאי - ובאמת כל הממסד הרפובליקאי, החל ממתונים כמו ג'ון סונונו וכלה בגלן בק - נגדו, אבל כרגע הוא בראש הסקרים. הבעיה שלו היא שהוא לא ניהל קמפיין כל כך מוצלח, ועד כה לא גייס כמעט כסף. וכאן נכנס לתמונה מר "ישראל היום" שלדון אדלסון, שתרם לגינגריץ', בתרומה אחת, 20 מליון דולר - כמעט פי 3 מכל מה שגינגריץ' גייס עד כה. בתור אמריקאי הייתי מזעזע, אבל בתור ישראלי אני מסתכל על מידת ההשפעה של ישראל היום, והמסקנה היא שאדלסון לא משהו בהשקעת כספים פוליטית.
3. אבל שלא תאמרו שלאדלסון אין מוסר: אמנם הוא עשה את הונו מקזינו בלאס וגאס, אבל הוא "מתנגד מבחינה מוסרית להימורים מקוונים". (שבמקרב לגמרי הם מתחרים ישירים שלו)
4. אם כבר בענייני תרומות, מעניין לדעת שעיקר הפעילות של "אם תרצו" מומנה במשך שנתיים על ידי תרומה של 763,000 ש"ח מהכומר האנטישמי ג'ון הייגי, ושגם זכתה לתרומה של 74,000 ש"ח מיואב הורוביץ, כנראה פעיל ליכוד מקורב לנתניהו. אין לי את הלינק לכתבה בידיעות, אז הנה לינק ל"עין השביעית" שמצטטים אותה.
5. ואם כבר "אם תרצו" (איזה רצץ אסוציאטיבי משובח) מאוד שמחתי שבנק לאומי הוריד את קמפיין העמותות שלו בשל השתתפות "אם תרצו" ולא מהסיבות החסודות של "זה קמפיין מכוער שגורם לעמותות לזחול על גחונן בשביל כסף" (למרות שזה גם נכון) אלא בדיוק מסיבות פוליטיות למהדרין: עם כל הנסיון להפוך את "שלום עכשיו" לאויבי האומה, במאבק הציבורי הזה "שלום עכשיו" נצחו את ":אם תרצו" בנוק אאוט, ובלי התערבות פוליטית או שימוש בממסד, פשוט על ידי הנעת אנשים. אופטימיות.
6. ומעניין לעניין באותו עניין - לפחות מישהו קרא עד הסוף את הדו"ח המדובר על המחלקה למדע המדינה באונ' בן גוריון, וגם כותב על זה.
7. בחזרה לאמריקה: באחד הדיבייטים האחרונים (כבר איבדתי את המעקב) ריק פרי חזר על ההשמה כנגד מיט רומני שהוא תמך בחיוב לקנות ביטוח בריאות - מרכיב משמעותי בתוכנית הבריאות של אובמה שכיום נחשב בחוקים רפובליקאים לאיום הגדול ביותר על החירות מאז ג'ינגיס חאן - כמושל מסצ'וסטס ואף המליץ שמדינות אחרות יאמצו אותו. רומני כבר התמודד בעבר (בצורה נפתלת משהו) עם ההאשמה הזו וטען - כרגיל - שלא תמך בחיוס פדרלי. פרי טען שכן ולרומני נמאס אז הוא הכריז: "רוצה להתערב? אני אתערב איתך על 10,000 דולר".
טעות. טעות קשה. רומני הוא מולטי מיליארדר, ולכן 10,000 דולר הם לא משמעותיים עבורו; אבל זה כפול מהשכר השנתי החציוני באיווה, המדינה הראשונה שכולם מתרכזים בה כרגע. אז הועידה הדמוקרטית בחביבותה אספה קצת מהתגובות להצעה:
8. למי שהתקשה לעקוב במהלך הסרט - הנה ספרות זולה, מסודר לפי הסדר הכרונולוגי:
9. אם לא ראיתם את זה כבר: קצת פרספקטיבה לגבי כסף (ותודה ללירן):
10. אריאל רובינשטיין מייעץ לתמידי מחקר תקועים גרג מנקיו)
11. כשבודקים את פייסבוק, לא צריך צריך שישה צעדים כדי להגיע לקווין בייקון: המקיסמום הוא 4.74
12. עוד מחקר שמראה שככל אשנשים צופים יותר ב"פוקס ניוז" הם יודעים פחות על העולם.
13. האמריקאים לא מרוצים מהקונגרס. ממש לא. עד כמה? הוגו צ'אבז יותר פופולארי. האפשרות האמריקה תהפך לקומוניסטית יותר פופולארית הנה התוצאות:
14. השנה האזרחית החדשה כמעט כבר כאן, ועת הסיכומים הגיעה. כפתיח, בראד פיליפס מסכם את הפדיחות התקשורתיות (האמריקאיות) הגדולות של השנה.

שבוע טוב!

3 תגובות:

  1. למה אתה אומר שהכומר ג'ון הייגי הוא אנטישמי?

    השבמחק
  2. יש אוסף די משכנע של ההתבטאויות שלו כאן:
    http://en.wikipedia.org/wiki/John_Hagee#Judaism
    בין השאר, הוא מאשים את היהודים עצמם בסבלם לאורך השנים, כולל בשואה; מאשים את היהודים, בפרט הרוטשילדים, במשבר הכלכלי של 2008, ועוד.
    הפרו-ציונות של הייגי - כמו של רבים ממנהיגי הימין האולטרא-קיצוני בארה"ב (בני אלון אוהב להתרועע איתם) קיימת, אבל מקורה בתפיסה הנוצרית-פונדמנטליסטית כי הגאולה תתחיל בקיבוצם של כל היהודים בארץ, שם תערך מלחמת גוג ומגוג ובה היהודים יתנצרו או ימותו. זה נשמע לנו מגוחך, אבל הימין הנוצרי בארה"ב לוקח את כתבי הקודש שלו - כולל חזון יוחנן - ברצינות. העמדה שעדיין אפשר להשתמש בתמיכה שלהם - בבחינת "ר' מאיר מצא רימון, תוכו אכל וקליפתו זרק" - לגיטימית, אבל אי אפשר להתעלם מאיפה התמיכה הזו באה.

    השבמחק
  3. לא הכרתי את ההתבטאויות האלה, אבל לאחר שקראתי את הרפנרס לויקי, אני חייב לציין שהוא לא נשמע לי אנטישמי.
    הוא אולי מאמין בדעות מוזרות, אבל הדעות האלה לא אומרות שהגזע היהודי הוא רע, מזוהם ומנסה להשתלט על העולם.

    למשל, להאשים את העשירים (ובכללם את הרטושלידים) במשבר הכללי של 2008 לא נשמע לי אנטישמי (העשירים לא אשמים במשבר?) באותו אופן, לומר שהיטלר קם כדי לגרום ליהודים לעבור לישראל - זו עמדה ששמעתי מקרב יהודים דתיים, אז להגיד שהיא אנטישמית נשמע לי ממש מוזר.

    סכ"ה, נראה לי שהוא לא זוכה בתואר הכבוד "אנטישמי" (לפחות על סמך מה שקראתי בויקי)

    השבמחק