בלוג על פוליטיקה אמריקאית, ופוליטיקה של מדינות אחרות; מחשבות על דת, על המגזר, ועל דתל"שות; וגם על כל מיני דברים אחרים.

יום חמישי, 10 במרץ 2016

מדינת העצים בגובה הנכון

פוסט קצר על מישיגן ומיסיסיפי:



בצד הרפובלקאי - טראמפ הצליח קצת מעל למצופה, אחרי שבשבת הצליח קצת פחות מהמצופה. מבחינת הסקרים נראה שלרוביו אין ממש סכוי לנצח בפלורידה, ולעומת זאת לקייסיק יש סכוי לא רע לנצח באוהיו. אם זה המצב, הסכוי של טראמפ להגיע לרוב הנציגים טובים, אבל לא מדהימים. אם טראמפ מנצח את אוהיו ופלורידה, יש לו סכוי מאוד גבוה להשיג רוב; אם הוא מפסיד את שניהם, יש לו סכוי מאוד נמוך להשיג רוב. אם תהיה תוצאה מעורבת, נשארים עם סכויים מעורבים.
בצד הדמוקרטי כמובן היה השוק הגדול, כאשר הסקרים חזו ניצחון דו-ספרתי להילרי קלינטון ובסוף סנדרס ניצח ב1.5%. זו ללא ספק שגיאת הסקרים הגדולה ביותר בהיסטוריה. אפשרות אחת היא שזה היה מקרה חד פעמי - שילוב של כך שהבוחרים של קלינטון היו בטוחים בניצחונה ולכן נשארו בבית (בפריימריז הרפובליקאים הצביעו 100,000 איש יותר מבפריימריז הדמוקרטים - כ8% - ומישיגן היא מדינה עם יותר דמוקרטים מרפובליקאים) או הצביעו בצד הרפובליקאי (מישיגן היא מדינה שבה אתה יכול להצביע באיזה פריימריז שאתה רוצה. במדגמים נמצא ש8% מהמצביעים בפריימריז הרפובליקאים מגדירים עצמן דמוקרטים). אפשרות שניה היא שבאמת פספסו לחלוטין את עמדת המצביעים - בין אם היה שנוי משמעותי בימים האחרונים, מודל הlikely voter היה שגוי או טעויות אחרות - כדאי לזכור שלא היו פריימריז תחרותיים במישיגן כבר 20 שנה: ב2008 מישיגן הקדימה את תאריך הפריימריז בניגוד לכללים ולכן אובמה ואדוארדס פרשו מהמירוץ שם וב2000 ו2004 היו קאוקוסים. בהחלט ייתכן גם שהבחירות חושפות כמה תופעות חדשות בקרב האלקטורט -ראשית, שיתכן שסנדרס הצליח להשיג תמיכה מסויימת בקרב שחורים בצפון, שלא הצליח בדרום (הילרי עדיין נצחה בקרב השחורים במישיגן, אבל בפער נמוך יותר של 66-33), ושנית -  החוליה החלשה של הילרי בסיבוב הזה - לבנים בעלי צווארון כחול, בניגוד מושלם ל2008 (כפי שהערכתי אחרי ניו-המפשייר).
אף אחד לא יודע, ולא הייתי מעריך יותר מדי כל פרשנות נחרצת לגבי מה קרה במישיגן. כולם יהיו חכמים יותר ביום רביעי הבא, אחרי שביום שלישי יצביעו בפלורידה, צפון קרוליינה, אילינוי, אוהיו ומיזורי. שלוש המדינות האחרונות דומות למישיגן - מהמערב התיכון, עם אוכלוסיה גדולה יחסית של לבנים מהצווארון הכחול ועם פריימריז פתוחים (כלומר, שכל אחד יכול להצביע בפריימריז של איזו מפלגה שהוא רוצה). 
אבל עם כל ההפתעה של מישיגן כדאי לזכור שגם הניצחון המפתיע הזה לא קידם את סנדרס יותר מדי במה שחשוב באמת, מספר הנציגים. לקלינטון יש עדיין יתרון של למעלה מ200 נציגים - למעשה, הנצחון המוחץ שלה במיסיסיפי שלשום הביא לכך שבחשבון הסופי היא הרויחה יותר נציגים מסנדרס באותו היום. נכון שרוב המדינות הדרומיות, שבהן להילרי יש את היתרון עד כה, כבר הצביעו, והמדינות הבאות ידידותיות יותר לסנדרס. אבל עדיין,סנדרס צריך להשיג נצחונות משמעותיים הרבה יותר - של 20% הפרש - כדי להשלים את הפער. נייט סליבר ערך רשימה של מספר המטרה של נציגים שכל מועמד צריך להשיג מכל מדינה לפי מאפיינים דמוגרפיים. לפי הרשימה הזו להילרי יש עודף של 90 נציגים, או 14%, על פני מספר המטרה שהיא צריכה כדי להשיג רוב לפי המדינות שהצביעו עד כה, והנצחון של סנדרס במישיגן, על כל ההפתעה שבו, השיג לו בסף הכל 2 נציגים יותר ממספר המטרה שלו, בעוד שבמיסיסיפי קלינטון השיגה 9 נציגים יותר ממספר המטרה שלה. כמובן שאלה מודלים סטטיסטיים, והמספרים לא מדוייקים, אבל זה נותן תחושה: ברני סנדרס צריך להשיג עדיין נצחונות הרבה יותר משמעותיים כדי להיות באמת תחרותי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה