בלוג על פוליטיקה אמריקאית, ופוליטיקה של מדינות אחרות; מחשבות על דת, על המגזר, ועל דתל"שות; וגם על כל מיני דברים אחרים.

יום שבת, 21 באוגוסט 2010

המירוץ השבועי לילד

זו רשלנות רבה מצדי, אבל הייתי צריך מאמר בהארץ ביום רביעי כדי לדעת באוסטרליה מצביעה היום. אז זו הדמנות מצויינת קצת לצאת מאמריקה (וגם לכבוד רן שמבקר שם עכשיו) - מה מעניין יש לומר על הבחירות באוסטרליה?
1. השיטה: אולי הדבר הכי מגניב בבחירות באוסטרליה הוא שיטת הבחירות שלהם. השיטה הבסיסית היא רובית, כלומר מחלקים את אוסטרליה ל150 אזורי בחירה המיוצגים על ידי חבר פרלמנט אחד כל אחד, אבל בניגוד לשיטה הרובית הקלאסית - כמו שקיימת בארה"ב ובבריטניה, יש להם טוויסט משלהם: כאשר מצביע בא להצביע, הוא לא מצביע עבור נציג אחד אלא מדרג את כל המועמדים. כשבאים לספור את הקולות, בהתחלה סופרים את כל הבחירות הראשונות של כל הבוחרים. אם אף מועמד לא זכה ב50% מהקולות לוקחים את הקולות של המועמד שזכה בהכי פחות קולות ועוברים לבחירה הבאה שלהם. ככה ממשיכים עד שאחד המועמדים זוכה ב50%. למה זה טוב? בעיקר כי זה מנטרל את המצב ששני מועמדים קרובים מבחינה אידיאולוגית יפצלו את הקולות ויגרמו למועמד שלישי, שזכה בפחות מרוב הקולות במחוז יזכה. זה לא יכול לקרות בשיטה האוסטרלית, כי מועמד לא יכול לזכות עם פחות מ50% מהקולות.
אבל, באופן מפתיע (או שלא), זה לא גורם לתוצאות מייצגות יותר: מאז מלחה"ע השניה באוסטרליה היו מעל 4 מערכות בחירות בהן צד אחד זכה ברוב הקולות אבל הפסיד את הבחירות, וזו תוצאה יותר גרועה מבריטניה או ארה"ב. אז זה מעניין אבל לא בטוח טוב יותר...
2. על מה בוחרים: די מדהים שהנושא הכי בוער בפוליטיקה האוסטרלית זה שנים הוא התחממות גלובלית. ותוכנית להטיל מס על פליטות פחמן וכריה היא הנושא שעליו נלחמו באוסטרליה מאז 2007; ולא מדובר בפוליטיקה רגועה - בשל הנושא הזה ירדה הפופולאריות של ממשלת הלייבור של קווין ראד מרוב של 60% למספרים איומים (משהו כמו 30-40% אם אני זוכר נכון), ושבצילו התחוללה מהפכת חצר בממשלת הלייבור בה ג'וליה גילארד -ראש הממשלה הנוכחית מהלייבור - הדיחה את קווין ראד, ראש ממשלה  מאותה מפלגה (אנחנו מתלוננים שהפוליטיקה אצלנו לא יציבה אבל כדבר הזה לא קרה אפילו אצלנו).
מדהים שהמיתוס על האוסטרלים שאין להם דאגות הוא פשוט נכון; לא זו בלבד שאין להם בעיות ביטחוניות אלא אפילו מהמשבר הכלכלי הנוכחי הם הצליחו להתחמק.
3. ומי המועמדים: אז זהו, שקצת קשה לי להחליט בעד מי אני: השמאל מריח מכל המגרעות של השמאל האירופי, עם מדיניות חוץ אנטי-אמריקאית ואנטי ישראלית (הם היו הראשונים בעולם שפתחו את חגיגת הדרכונים), והימין מריח מכל המגרעות של הימין האמריקאי, עם מועמד שהוא כומר לשעבר, מתכחש לקיומו של אפקט החממה ומודה שהוא חש "מאויים" מהומוסקסואלים.  אז אני מעודד די נייטרלי. לפחות נוח יותר לצפות - השעות סוף סוף נורמליות (הקלפיות נסגרות עוד שעה, ספירת הקולות אמורה להגמר סביב מוצ"ש זמן ישראל)... מצד שני, זה הפעם הראשונה שניסיתי לחפש סיקור בחירות בטלויזיה ולא מצאתי אף ערוץ שסוקר את הבחירות (אז האשמה ברשלנות לא לחלוטין שלי... :-)) אני נאלץ לצפות באינטרנט.
4. ומה יהיה? זה הכי יפה: נראה שיש פה בדיוק את החומר שממנו עשויות בחירות מעניינות: נראה שהתוצאות יהיו מאוד מאוד צמודות (הסקרים אחרונים מראים 51%-49% לטובת הלייבור; השיטה מבטיחה שכאשר יש תוצאות צמודות אי אפשר לדעת מה יהיה בגלל החלוקה למחוזות בחירה, ובמיוחד שיש הבדלים אדירים בין האזורים: אם מסתכלים על כלל אוסטרליה יש מעבר של בערך 10% מהלייבור לקואלציית הימין (המפלגה הליברלית והמפלגה הלאומית) אבל בויקטוריה למעשה יש עליה בתמיכה בלייבור בעוד שבקווינסלנד ובפרברים המערביים של סידני בניו-סאות'-ויילס הלייבור פשוט קורסת (אלה מדינות עם חברות כריה גדולות שיפגעו ממדיניות הלייבור, ממשלות מדינתיות מאוד מאוד לא פופולריות של הלייבור וקווינסלנד היא גם המדינה של קווין ראד, עם הרבה בוחרי לייבור שכועסים על הפיכת החצר); בקיצור מאוד מאוד מעניין.
--- עדכון ---
נראה שלא הלייבור ולא קואליצית הימין יזכו לרוב, ויהיה מצב של מה שקרוי hung pariliamant; מי ירכיב את הממשלה הבאה תלוי בהחלטתם של 4-5 נציגים עצמאיים (מתוך פרלמנט של 150). It can't get any better then this...

2 תגובות:

  1. מגניב ביותר
    סתם שתדע, ראיתי סיקור של הבחירות באוסטרליה בערוץ אחד. כמובן שזה היה אייטם משועשע משהו. הם גם הזכירו דבר אחד שלא הזכרת - באוסטרליה רצה לבחירות מפלגת סקס, שבאה בקמפיין מאוד צבעוני. בראשה עומדת בחורה בשם פיונה פאטן, דוגמנית/כוכבת פורנו. זה האתר שלהם - http://www.sexparty.org.au/. במסגרת הקמפיין שלהם הם הצליחו להביך את המפלגה השמרנית family first כשפירסמו בתקשורת שאותה מפלגה שמרנית ניסתה להגיע לברית קואליציונית איתם.
    עוד לינק קטן - סרטון שפרסמה אחת המפלגות הליברליות (לא סגור מי בדיוק) שמכפיש את ג'וליה גילארד על פי לחן של מדונה

    השבמחק