בלוג על פוליטיקה אמריקאית, ופוליטיקה של מדינות אחרות; מחשבות על דת, על המגזר, ועל דתל"שות; וגם על כל מיני דברים אחרים.

יום חמישי, 5 באוגוסט 2010

המירוץ השבועי לילד

אני פותח פינה חדשה: בכל שבוע (או כל (שקר כלשהו) זמן; לא נראה לי שבאמת זה יהיה כל שבוע אבל זה מתאים טוב לכותרת) אספר (בקצרה) על אחד המירוצים בבחירות הביניים הבאות עלינו לטובה בנובמבר (או, אם אתה דמוקראט שמנסה להבחר מחדש לסנאט או לבית הנבחרים, לרעה, כי הם הולכים כנראה לחטוף) שהוא מעניין או שקרתה בו אנקדוטה משעשעת.
בזמנו כבר דיברתי על המירוץ לסנט בקליפורניה, אז היום נעבור לשכנתה ממזרח נוודה, שבאופן כללי נמצאת במצב על הפנים; לאס וגאס היתה אחת מבועות הנדל"ן הגדולות ביותר לפני המשבר ובהתאם פיצוץ הבועה היה ועודנו כואב, וכיום נוודה היא המדינה עם אחוז האבטלה הגבוה ביותר - 14% (שיעור מטורף בסטנדרטים אמריקאים, ועוקף אפילו את מישיגן עם תעשיית הרכב הקורסת כבר 40 שנה).
הבוחרים אפוא עצבניים וה לא כל כך טוב לדמוקראטים, המפלגה השלטת. בפרט זה לא עוזר להארי ריד, הסנטור מנוודה שהוא מנהיג הרוב בסנט, שבמשך חודשים פיגר בסקרים אחרי כל מועמד רפובליקאי פוטנציאלי (תושבי נוודה רואים בו אחראי הן למצב הגרוע של מדינתם, שלטובתה יכול לעשות יותר, והן, כמנהיג הרוב בסנאט, לתהליכי החקיקה של השנתיים האחרונות - שהיו מכוערים ככל תהליכי חקיקה אבל הם גם זכו להרבה כיסוי חדשותי ולכן כולם יודעים עד כמה הם היו מכוערים). הרפובליקאים ראו את ההזדמנות להדיח את מנהיג הרוב בסנאט (אין לתאר את המשמעות המורלית והסמלית שיש לנצחון כזה) ובירייה מרשימה ברגל בחרו להריץ כנגדו את שרון אנגל, מועמדת ימנית אולטרה-אולטרה קיצונית עד כדי מטורפת (היא הציעה, בין השאר לבטל את הביטוח הלאומי בטענה שהוא נוגד את הדיבר הראשון, לפרוש מהאו"ם, ולבטל את רוב חוקי המס. בתפקידה הקודם בבית המחוקקים של נוודה היו עשרות הצבעות בהן כל הבית הצביע בעד חוק והיא נגדו, או להיפך), ולא כל כך מוכשרת בניהול קמפיין - הדוגמה האחרונה היתה מסיבת עיתונאים בה אנגל פשוט ברחה מהעיתונאים כאשר אלה ניסו לשאול אותה שאלות.
התוצאה מיידית: ריד כרגע מוביל בסקרים. אמנם לא בהרבה, אבל לאור העובדה שהוא לא פופולארי ברמה קיצונית בנוודה, העובדה הזו היתה כמעט בלתי נתפסת לפני כמה חודשים.
בהערת אגב, טענה מקובלת שמסתובבת היא שתבוסה של ריד יכולה ניצחון פירוס לרפובליקאים; אמנם ניצחון מורלי חשוב, וכסא אחד פחות ברוב הדמוקראטי, אבל מי שיחליף את ריד כמנהיג הרוב (ואין כמעט שום סיכוי שהרפובליקאים יהפכו לרוב בסנאט בבחירות האלו, שכן לדמוקראטים יש רוב של תשעה, ורק 37 מושבים עומדים להצבעה - 34 הרגילים ועוד שלושה מושבים שהתפנו כשהילרי קלינטון (ניו יורק) פרשה כדי להיות מזכירת המדינה, ג'ו ביידן (דלוור) פרש כדי להיות סגן נשיא, ורוברט בירד (מערב וירג'יניה) מת) יהיה או צ'ק שומר מניו-יורק או דיק דורבין מאילינוי - שניהם הרבה יותר אגרסיביים מריד ובאים ממדינות הרבה יותר ליברליות, כך שהם מפחדים פחות שלא יבחרו ובהתאם יכולים להיות הרבה יותר ברוטליים עם האופוזיציה הרפובליקאית הסרבנית.
האנקדוטה לעומת זאת באה ממירוץ המושל בנוודה, שם רורי ריד, הבן של, מתמודד בצד הדמוקראטי (ובינתיים בכל הסקרים מפסיד הפסד מפואר) מול בריאן סנדובל, רפובליקאי היספני. העובדה שסנדובאל היספני מאוד עוזרת לו בנוודה, מדינה עם אחוזים גבוהים של היספנים, עם זאת ההערה הבאה פחות: אחד הדיונים הלוהטים לאחרונה הוא על חוק של מדינת אריזונה, שכנתה של נוודה מדרום, שבית המחוקקים והמושלת הרפובליקאים שלה החליטו לאחרונה שהממשל הפדראלי לא עושה מספיק בנושא ההגירה הלא חוקית והעבירו חוק מדינתי שמאוד מחריף את היחס כלפי מהגרים לא חוקיים - בין השאר הוא מחייב כל שוטר שעוצר איש כלשהו שיש לו חשד שהוא מהגר לא חוקי לדרוש ניירות, מאפשר לעצור אנשים ללא הגבלת זמן עד שיוכיחו ששהותם בארה"ב חוקית, ודורש מכל מהגר להחזיק את מסמכי ההגירה שלו עליו בכל עת. החוק בינתיים בוטל ברובו על ידי בית משפט פדראלי, אבל אריזונה מערערת והסיפור לא הסתיים; הדיון מכל מקום בשיאו והשמרנים בעידוד פוקס ניוז, ראש לימבו וחבורתם (ארגוני חדשות מאוד אמינים, כזכור) תומכים בצורה נלהבת בחוק, ולכן כמעט אף מועמד רפובליקאי לא יכול שלא לתמוך בו; כך גם סנדובל. כאשר נשאל סנדובל אם באופן אישי הוא לא חושש שאם יבקר באריזונה יטרידו שוטרים אותו או את ילדיו, ענה בכנות (ובלי טיפה של ציניות): לא, כי הילדים שלו לא נראים היספניים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה