בלוג על פוליטיקה אמריקאית, ופוליטיקה של מדינות אחרות; מחשבות על דת, על המגזר, ועל דתל"שות; וגם על כל מיני דברים אחרים.

יום חמישי, 27 בינואר 2011

הבטחתי לכתוב כשנסעתי, ולא כתבתי מזמן

קצת הזנחתי את הבלוג בשבועות האחרונים. אין לי כל כך איך להמשיך את המשפט הזה בצורה שאיננה מתרצת ואינה נדושה (וסביר להניח שגם וגם), אז רק נותר לומר שאם אתם לקוחות מרוצים של אלגוסק, אז הfirewall analyzer שלכם עומד להשתדרג בקרוב לגרסה חדשה ומגניבה, 6.0, מלאה בפיצ'רים משובחים, שיוצאת לבטא בימים אלה ממש. ואם אין לכם firewall analyzer, אז נותר לי רק לצטט את הגששים: אז תקנה, אידיוט.

ולענייננו:
1. באיחור אפונתי של חודש, הדבר הזה עדיין משעשע.
2. בעבר לעגתי בכיף ביחד עם האתר הזה  לבורותם של האמריקאים, אבל xkcd מראה שהם גם יכולים להגיב.
3.  לא כל כך התעמקתי בנאום מצב האומה שנישא השבוע; הטענה הכללית היא שהוא עשה טוב לאובמה. הוא נשא נאום טוב - כי הוא יודע לשאת נאומים טובים - עם חזון לעתיד ואופטימיות, שזה דבר שהאמריקאים תמיד אוהבים. הרפובליקאים שנשאו נאומי נגד נראו קטנוניים, רגזניים וdowners באופן כללי, וגם די מפוצלים ומסוכסכים בינם לבין עצמם, במיוחד שחבר הקונגרס פול ראיין נשא את תגובתם הרשמית לנאום אבל גם מישל בקמן - חברת קונגרס מחביבות הtea party - נשא נאום משל עצמה. אובמה גם הצליח להותיר את הדיונים בהצעות החוק של השנתיים האחרונות - שבהם הדמוקרטים הפסידו את אהדת הציבור (למרות הצליחו להעביר את החקיקה שרצו) - מאחוריו, ולהציג את הרפובליקאים שמתעקשים למשל לנסות לבטל את רפורמת הבריאות שלו כאנשים השקועים בעבר. הנקודה שרציתי לציין עם זאת היא יותר אנקדטולית - אובמה השקיע חלק לא קטן מנאומו בשיר הלל לאנרגיה החליפית (הוא העמיד חזון גרנדיוזי משהו שעד שנת 2035 80% מהאנרגיה של ארה"ב תבוא מאנרגיה חליפית) והביא כדוגמה עסק קטן לייצור פאנלים סולאריים במישיגן. הבחירה בטכנולוגיה הזו כדי להדגים לא מאוד מפתיע, כי הטכנולוגיה הפוטו-וולטאית היא באזז חם היום (בצדק או שלא בצדק) אבל המיקום די מפתיע - רובן המכריע של החברות המשמעותיות בטכנולוגיה סולארית נמצא בקליפורניה, למה להביא דוגמה ממשיגן הקרה והחשוכה דווקא? בא בלוג smart politics של אוניברסיטת מינסוטה, ופותר את התעלומה: חמש הדוגמאות שאובמה הביא בנאום (בחלק הזה ובחלקיו האחרים) כולם היו של אנשים ממדינות מתנדנדות שהוא ניצח בבחירות 2008 - מישיגן, קולורדו, צפון קרוליינה, אורגון ופנסילבניה. קילפורניה פשוט בטוחה מדי לדמוקרטים. 
4. וטום פורדום רואה תועלת אחרת בנאום: הנאום אמנם לא הציב מטרות שאינן בקונצנזוס, אבל אובמה חזר והדגיש את תרומתו של החינוך והידע לעתיד ארה"ב, וזכה למחיאות כפיים ממושכות כל פעם שהזכיר זאת. אם בכך הצליח אובמה להציב גם את מי שזוכה ביריד המדע לצד כוכב נבחרת הפוטבול בתור הדמות הנערצת, אומר פורדום, ולשפר מעט את מעמדו של החנון בחברה - דיינו.
5. וpolitical wire יצר ענן מילים מהנאום, לפי מספר ההופעות של כל מילה. אובמה כנראה אוהב אנשים, מקומות עבודה וחידושים, אבל גם שנים ו"לעשות" מככבות שם.
6. לפני שבועיים התקיים טקס גלובוס הזהב, והנחה אותו ריקי ג'רבייס, כוכב הגרסא הבריטית של המשרד. קטעי ההנחיה שלו היו רצף של בדיחות מרושעות במיוחד (אם כי מצחיקות למדי) על כוכבי הוליווד - כבר במונולוג הפתיחה הוא מספיק לרדת על תא הכתבים הזרים שמקבל שוחד בתמורה לפרסים, ועל שלל כוכבים אחרים - כך שנראה שהוא לא ינחה עוד טקסים בזמן הקרוב (היתה טענה שאפילו בטקס עצמו מנעו ממנו להמשיך להנחות משלב מסויים, אבל הוא הכחיש בתוקף). קצת חבל שהוליווד לוקחת את עצמה כל כך ברצינות; בכל מקרה גם ג'רבייס כנראה קצת נלחץ, כי הוא התראיין בתוכנית שהחליפה את תוכניתו של לארי קינג בCNN במיוחד כדי להדוף את הביקורת.
7. אחד מרצפי הטיעונים החזקים והסדורים נגד חתונה ברבנות (ודוק: לא נגד חתונה אורתודוקסית, שאותה דווקא הכותב - וגם אני - מאוד אוהבים, אלא נגד חתונה עם קשר לרבנות). מילה בסלע. 
8. ובאותו הקשר - הנה תמונה שראוי להדפיס ולתלות.
9. פוקס ניוז היא רשת חדשות לא אמינה, וכבר כתבתי על זה כמה פעמים (למשל כאן) ובכן, מתברר שאי אפשר לשקר לכולם כל הזמן - או לפחות לעשות את זה ושעדיין יאמינו לך; כיום יותר אמריקאים לא סומכים על פוקס מאשר כן סומכים (46% אל מול 42%). ברור ששמרנים סומכים על הרשת וליברלים לא סומכים עליה באופן גורף; מה שחמור יותר מבחינת פוקס הוא שאנשים המגדירים עצמם "מתונים", כלומר אנשי מרכז - לא מאמינים לרשת ברוב של 60%-48%. 
10. וולטר ראסל מיד כותב מסה מנומקת על כך שצריך לשדרג את המודל החברתי של הליברליזם האמריקאי, שמתאים לאמצע המאה ה20. זה דיון עמוק ומאוד מעניין, וחבל לנסות לתמצת אותו; אם יש לכם זמן פשוט קראו אותו. הסיבה שאני מלנקק היא קצת יותר אנקדוטלית; פשוט די משעשע שמכל התמונות באינטרנט, התמונה שמיד מצא כדי להדגים פקקי תנועה היא של איילון צפון החביב שלנו.
11. ברמה מסויימת, אמריקה התקדמה מאוד בתחום השוויון הגזעי מאז שנות ה60. אין אלימות ממוסדת נגד שחורים, אין נסיון מכוון למנוע את מימוש זכויותיהם הפוליטיות, אין הפרדה חוקית, ויש הרבה יותר אנשים במעמד הבינוני השחור. אבל באספקטים אחרים ההתקדמות היא איטית, ואולי אף נסיגה: מתברר שבשל מעמד כלכלי של השכונות השונות, דה פקטו בתי ספר כיום בארה"ב יותר מופרדים גזעית מבשנות ה60 (ליתר דיוק, ילד שחור כיום לומד בממוצע עם פחות ילדים לבנים מאשר המקביל לו לפני 50 שנה). אפשר לחשוב על הרבה סיבות לכך, אבל זה נושא לפוסט נפרד.
12. יעקב אריאל, שמואל אליהו, שלמה אבינר וחבר מרעיהם (וגם כל מי שלא מגנה אותם או כל גבאי שמכניס את האשפה שלהם לבית הכנסת) מתעקשים להפוך את תורת ישראל לפמפלט נאצי. קראו את מאמר המערכת, ובפרט את הקטע האחרון; בפחדנותם כי רבה, הם אפילו לא חותמים בשמם על המאמר (לכן אני מניח שמדובר בשלושתם, אחרי הכל הם המערכת של העלון).
13. האם כלכלנים יאמצו קוד אתיקה? (וזה אפילו טיזר לפוסט שמחכה לי בראש, אז אולי אכתוב אותו בקרוב).

יבול יחסית רב, כפיצוי על ההזנחה. שבת שלום!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה