בלוג על פוליטיקה אמריקאית, ופוליטיקה של מדינות אחרות; מחשבות על דת, על המגזר, ועל דתל"שות; וגם על כל מיני דברים אחרים.

יום רביעי, 2 במרץ 2016

סופר טיוזדיי תוצאות

הנה התוצאות נכון לעכשיו, מהאתר של הנ.י. טיימס:
  • בצד הרפובליקאי טראמפ ניצח ברוב המדינות, אבל לא השיג נצחון מספיק מוחץ כדי לסיים את הסיפור. בחשבון הנציגים הוא השיג כ46% מהנציגים שהוקצו אתמול. עדיין נראה שבסכוי גבוה מאוד הוא יהיה המועמד; הסיכויים לcontested convention עם זאת עדיין קיימים - מכל הנציגים שהוקצו עד כה יש לו רוב זעיר - אבל אלה סיכויים נמוכים, בעיקר בגלל מדינות הwunner takes all שמגיעות ב15.3.
  • למרקו רוביו היה לילה רע:
    • הוא לא הצליח לנצח את וירג'יניה למרות התמיכה הגדולה בו בצפון המדינה - צפון וירג'יניה, ליד וושינגטון, הוא איזור שגדל בצורה דרמטית באוכלוסיה בשני העשורים האחרונים. כיום נמצאים שם שליש מהקולות בבחירות הכלליות; הגידול הזה הוא הסיבה העיקרית שוירג'יניה הפכה מאדומה לכחולה בשנים האחרונות. צפון וירג'יניה הוא בהגדרה האיזור של "הממסד" - שם גרים עובדי הממשל, הלוביסטים, עובדי החברות שעובדות עם הממשל, עובדי מכוני המחקר וכד'. העובדה שרוביו לא הצליח לאסוף שם מספיק תמיכה כדי לנצח את המדינה מאוד רעה עבורו.
    • בכמה מדינות - טקסס, אלבמה, ורמונט - הוא לא הצליח להגיע ל20%, ולכן הוא לא מקבל מהן שום נציגים.
  • כאמור, בסכוי מאוד מאוד גבוה דונלד טראמפ יהיה המועמד הרפובליקאי. השאלה הגדולה היא האם המפלגה תתאחד סביבו או שיווצר קרע גדול שיקשה עליו לנצח את קלינטון. האינטואיצה אומרת שיקרה הדבר השני. אבל טראמפ הוכיח יכולת גדולה ובעיקר הממסד הרבוליקאי הוכיח חוסר יכולת מוחלט לסחוף את האלקטורט. פשוט אין לדעת.
  • רק נסיים במשפט הראשון של הסעיף הקודם: בסכוי מאוד מאוד גבוה דונלד טראמפ יהיה המועמד הרפובליקאי, והוא האדם השני או הראשון בסבירות שיהיה נשיא ארה"ב הבא. הרהרו רגע כמה זה הזוי.

  • בצד הדמוקרטי הילרי כצפוי השיגה נצחונות סוחפים במדינות הדרום (כולל, אגב, טקסס, בה יש אוכלוסיה היספנית גדולה יותר מהשחורה). היא השיגה יתרון של כ170 נציגים, שאין לסנדרס ממש אפשרות לצמצם אותו בהמשך.
  • מובן מאליו אבל צריך בכל זאת לומר: הילרי קלינטון ניצחה בראש ובראשונה בשל הקהילה השחורה. הם אלה שהביאו לה נצחון של 30%, 40%, ואפילו 50% במדינות הדרום.
  • הניצחון של הילרי במסצ'וסטס מאוד משמעותי: מסצ'וסטס היא מדינה לבנה למדי עם הרבה לבנים עובדי צווארון כחול, הן בבוסטון והן בעיירות כמו לוול וווסטר שהיו מרכזי תעשייה זעירה עוד מתחילת המאה ה19. אלה היו פוטנציאלית האוכלוסיה הכי בעייתית עבורה, ובכל זאת היא ניצחה את המדינה; היא הפסידה את הקול הלבן במדינה באחוז בודד.
  • נתון מעודד דומה הוא שהילרי קלינטון ניצחה במחוזות האפאלאצ'יים - הרי האפלאצ'יים, שעוברים לאורך החוף המזרחי, קצת פנימה, מצפון מדינת ניו יורק ועד אלבמה, הם המעוז של לבנים עניים. זה היה האיזור הכי טוב לקלינטון ב2008 (את מערב וירג'יניה - מדינה שכולה תחומי האפאלאצ'יים - היא ניצחה אז ב40%) ולכן בהתאם היה מקום לחשוש שיהיה גרוע עבורה הפעם, אם התיאוריה שב2008 הם הלכו לקלינטון כנגד אובמה נכונה. לא כך.
ובסוף בסוף, אם כל ההייפ סביב טראמפ, זה שיעור כלל הקולות שכל מועמד קיבל אתמול (לא כולל קאוקוסים, כלומר בלי קולורדו, מינסוטה ואלסקה):
קלינטון - 3.3 מיליון
טראמפ - 2.8 מיליון
קרוז - 2.3 מיליון
סאנדרס - 2 מיליון
רוביו - 1.8 מיליון

אוכלוסיית המדינות הרלוונטית היא בערך 72 מיליון איש. בבחירות כלליות מצביעים בדרך כלל מעט יותר מחצי, כולמר כ36-38 מיליון במדינות הללו. אתמול הצביעו 12 מיליון. צריך להזהר מלהשליך מפריימריז לבחירות הכלליות ולאמריקה ככלל

2 תגובות:

  1. בצד הרפובליקאי טראמפ ניצל צריך להיות ניצח

    צפון וירג'יניה, ליד וושינגטון, הוא איזור שגדל בצורה דרמטית באוכלוסיה בשני העשורים האחרונים. כיום נמצאים שם שליש מהקולות בבחירות הכלליות;

    אני לא מבין מז זאת אומרת שליש מהקולות בבחירות הכלליות??

    אפשר להבין מדברים שהסכוישהרפובליקנים יתאחדו מאחורי טראמפ קטן ויעדיפו לראות את קלינטון זוכה מאשר נציג שלהם שהוא לא מתוכם.
    מדוע הם אפשרו לו לרוץ על תיקט שלהם?

    השבמחק
  2. 1. תודה, תיקנתי
    2. בבחירות הכלליות, בערך שליש מהקולות בוירג'יניה באים מארבעת המחוזות הצפוניים הצמודים לוושינגטון. אלא שזה איזור דמוקרטי, ולכן ייתכן שבפריימריז הרפולביקאים שיעור הקולות שמגיעים מצפון וירג'יניה ביחס לקולות משאר המדינה קטן יותר.
    3. אני לא בטוח שזה מה שיקרה. ברור שיש חלק במפלגה הרפובליקאית שלא יהיה מוכן לקבל את טראמפ בשום מקרה, ויעדיף להצביע לקלינטון, אבל אני עדיין לא יודע מה יהיה גודלו והשפעתו של החלק הזה. קלינטון כל כך שנואה בצד הרפובליקאי שייתכן שלא מעט מה"ממסד" בסוף יתייצב אחרי טראמפ.
    הם לא יכולים למנוע ממנו לרוץ בפריימריז, אם הוא רשום כרפובליקאי ומגיש את מספר החתימות בדרוש בכל מדינה כדי להירשם במועמד; ומכאן ואילך,טראמפ משחק לפי הכללים כמו כולם, אין ל"ממסד" ממש דרך למנוע ממנו את הנציגים אם הציבור בוחר בו... בצד הדמוקרטי, אחרי בחירות 1980 ו1984 בהם האלקטורט בחר במועמדים מאוד חלשים לבחירות הכלליות, הומצא המושג של "נציגי על" בועידה - בערך 205 מהנציגים שלא נבחרים בפריימריז אלא הם מהממסד המפלגתי - סנטורים, חברי קונגרס, מושלים ומנהלי המפלגות המדינתיות - שלהם זכות הצבעה אוטומטית והם לא מוחייבים לבחור באף מועמד. זה אמור לתת לממסד יותר שליטה. אבל גם כאן, אם יש מועמד שזוכה באופן מובהק בקולות המצביעים קשה לראות איך נציגי העל ימנעו ממנו את המועמדות (אם כי ביחס לטראמפ צריך לזכור שאחרי הכל הוא בינתיים זכה ב35% מהמצביעים במדינות שהצביעו). בכל מקרה, בצד הרפובליקאי יש כמות זניחה של נציגי על, אז אין להם יכולת לשנות את ההחלטה אם טראמפ זוכה ברוב הנציגים. אם יגיעו לcontested convention, תיאורטית הם יכולים לשנות את הכללים מיד לפני הועידה, אבל מאוד קשה לראות את זה קורה, זה ממש יפרק את המפלגה.

    השבמחק