בלוג על פוליטיקה אמריקאית, ופוליטיקה של מדינות אחרות; מחשבות על דת, על המגזר, ועל דתל"שות; וגם על כל מיני דברים אחרים.

יום רביעי, 27 באפריל 2016

And it's over

מעבר לתוצאות היום, החדשות הכי משמעותיות התרחשו לפני כמה דקות, כאשר קמפיין סנדרס הוציא הודעה לעיתונות שבה הוא מתחייב להמשיך לתחרות עד שכל אמריקאי יזכה להצביע בפריימריז וכדי להשפיע על מצע המפלגה בועידה. למעשה, המשמעות היא שקמפיין סנדרס מודה בכך שאין לו יותר סכוי לנצח את המועמדות, ולמרות שהוא ממשיך פורמלית להתחרות, הוא פורש למעשה מהמירוץ למועמדות המפלגה הדמוקרטית.
ולתוצאות בהרחבה: קלינטון ניצחה במרילנד 63-33, בדלוור 60-40, בפנסליבניה 56-44 ובקונטיקט 50-47 והפסידה ברוד איילנד 43-55. מבחינת נציגים, נראה שהיא תרחיב את הפער בלמעלה מ60 נציגים; ביחד עם 30+ הנציגים שבהם זכתה בניו-יורק, הנצחונות האלה מוחקים כמעט לחלוטין את כל רצף הנצחונות של סנדרס מאז 15/3. כעת יש רצף של מדינות קטנות שיכולות להתחלק שוה בשוה - מדינות כמו מונטנה ואורגון יכולות להיות טובות מאוד לסנדרס, ומדינות כמו קנטקי ואידיאנה שאמורות להיות פחות או יותר בתיקו; אבל כל הרצף הזה מקצה פחות מ300 נציגים, ואז ב7.6 קליפורניה וניו-ג'רזי, והסיום עם וושינגטון די.סי. שבוע לאחר מכן. מבחינה מתמטית, סנדרס צריך לנצח בממוצע 2ל-1 כדי להשלים את הפער אבל זה כבר לא ממש רלוונטי כי למעשה הוא פרש מהמירוץ.
אגב, התוצאה הכי מעיניינת בעיני היא דווקא קונטיקט, כי היא מדינה די דומה למסצ'וסטס שהצביעה בסופר טיוזדיי המקורי, 1/3, והתוצאה גם היא דומה. יש כמה פקטורים שבהם קונטיקט טובה יותר לקלינטון - זו מדינה עם פרייזמריז סגורים (רק דמוקרטים מצביעים) בעוד שבמסצ'וסטס אנשים יכלו להרשם כדמוקרטים באותו היום - אבל בגדול זה מעיד על כך שהלכה למעשה לא היה שנוי מאוד משמעותי במירוץ מאז סופר טיוזדיי, ושהתהפוכות בקמפיין היו בעיקר תוצאה של מאפיינים דמוגרפיים שונים של המדינות השונות שמצביעות.

זו לא המקרה בצד הרפובליקאי. שם, דונלד טראמפ ניצח בפערים אדירים - 64% ברוד איילנד, 61% בקונטיקט, 58% בקונטיקט, 57% בפנסליבניה ו54% במרילנד. אלה תוצאות טובות משמעותית מכל מה שהיה לו עד כה - עד היום, טראמפ זכה בלמעלה מ50% מהקולות רק בניו-יורק לפני שבוע - ותוצאות טובות בהרבה ממה שציפו לו לפי המאפיינים הדמוגרפיים. כקוריוז - ברוד איילנד הוא כנראה יזכה ביותר נציגים מהמספר המקסימלי שכולם העריכו שהוא יכול לזכות, בגלל כללי הקצאת הנציגים - הם מוקצים 3 נציגים לכל מחוז קונגרסיאלי, כאשר כל מועמד שזוכה במעל 10% זוכה בנציג. מכיוון שקרוז כנראה יזכה בפחות מ10% מהקולות באחד המחוזות נראה שטראמפ יזכה בשני נציגים, מה שאיש לא העריך שאפשרי (כולם הניחו שהנציגים יתחלקו אחד לכל מועמד).
כאמור, טראמפ הצליח הרבה מעל למצופה לפי התוצאות במירוץ עד כה, ולכן נראה שבניגוד לצד הדמוקרטי יש כאן שנוי של ממש בהעדפות המצביעים, ושישנה קבוצת מצביעים שעברו לתמוך בטראמפ. יתכן שאלו מצביעים שלא היו תומכים בו מלכתחילה אבל הטיעון של טראמפ שהשיטה עובדת נגדו - בעקבות הדיבורים על contested convention, והאפשרות שאם טראמפ לא יזכה ברוב של הנציגים הרבה נציגים יעברו לקרוז ויתנו לו את המועמדות - שכנע אותם, כלומר מצביעים שאולי מלכתחילה לא תומכים בטראמפ אבל בהנתן שהוא מוביל על פני המועמדים האחרים חושבים שראוי שיהיה המועמד. מכל מקום, מלבד ההשפעה התקשורתית, לתוצאות האלה יש השפעה של ממש על הקצאת הנציגים, ונראה כעת שהסכוי של טראמפ להשיג רוב מוחלט של נציגים לפני הועידה גדל משמעותית, בעוד שהסכוי לcontested convention ירד (לצערי).

מכיוון שלמעשה זה נראה כמו אקורד הסיום של עונת הפריימריז, אני שוב אוריד את תדירות הפרסומים. אבל נחזור לקראת הבחירות הכלליות!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה