בלוג על פוליטיקה אמריקאית, ופוליטיקה של מדינות אחרות; מחשבות על דת, על המגזר, ועל דתל"שות; וגם על כל מיני דברים אחרים.

יום שבת, 30 באפריל 2011

שבוע הסטורי

ראשית אבקש מחילה מכם, שכן ברשלנותי החמצתי ולא עדכנתי אתכם בזמן אמת בהתפתחות המרכזית של השבוע. הסכם פיוס חמאס-פתח? הגזמתם. ברק אובמה מחליף את כל צוות הבטחון הלאומי שלו? מה פתאום. בן ברננקי, הנגיד האמריקאי, מכנס לראשונה בהסטוריה מסיבת עיתונאים? מה פתאום. החתונה המלכותית? נו באמת. אנחנו מדברים על דברים רציניים. ביום רביעי בבוקר קרה אשר שחיכינו לו כה, וברק אובמה פרסם את תעודת הלידה הרשמית שלו.
אז הנה, גבירותי ורבותי, ברק אובמה אכן נולד בהוואי ב1961:
וזה סוף הסיפור הזה, בודאי. אלא אם אתם אחד מ10% מהאמריקאים, ו18% מהרפובליקאים, שחושבים שהתעודה מזוייפת. או שאתם ממגישי רשת החדשות פוקס ביזנס שמקדמים את תיאוריות הזיוף. דולנד טראמפ, שאחרי שיצא במסע תקשורתי אדיר מימדים ששיאו בהכרזה "I have investigators on the ground, you're not going to believe what they are finding", לא נסוג עם הזנב בין הרגליים, אלא הגיב בשתי דרכים: ראשית לטעון שהוא מאוד גאה בעצמו על הצלחתו (במה בדיוק?) ושנית, לפרוץ במסע הקונספירציה הבא: שברק אובמה היה תלמיד גרוע בתיכון ולכן לא ברור לו איך הוא התקבל להרוורד (הנימה הגזענית לא ממש מתחת לפני השטח, היא ממש כמע על פניו, שהרי לא יכול להיות ששחור סתם כך יתקבל להרוורד). או שאתם אריק קנטור וג'ון ביינר, מנהיגי הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים, שסרבו בעבר לגנות את תיאוריות הקונספירציה, ופתאום נאלמו כדג (לפחות ראנד פול מתנער מהן).
בקיצור, מה שעצוב פה הוא לא כך העובדה שיש אנשים שתומכים בתיאוריות קונספירציה - כאלה תמיד יש בארה"ב - כמו העבודה שתיאוריות הקונספירציה הצליחו לתפוס מקום מרכזי באלקטורט הרפובליקאי עד כדי שמנהיגי המיינסטרים הרפובליקאים לא זורקים אותם לשולי הדרך כפי שהיו רוצים.
ומכל מקום, מה עוד קורה בעולם?
1. כתובות הIPV4 (כתובות IP עם ארבעה בתים) הולכות ונגמרות - זה ידוע כבר זמן. גם ידוע כבר זמן שהנסיון להתמודד עם הבעיה - להחליף את פרוטוקול IP לIPV6 - בינתיים נכשל. וגם ידוע שחלוקת כתובות הIP מאוד מאוד לא שוויונית, כך שחלק מהאוניבריסטאות בארה"ב למשל מחזיקות כל אחת יותר ממרחב הכתובות של כלל סין. אז ההגיון הכלכלי התחיל להכנס לפעולה: גיבורתי ורבותי, השוק לכתובות IP מתחיל להתפתח.
2. לפי הערכות מעודכנות, כלכלת סין הולכת לעקוף את את הכלכלה האמריקאית וליהפך לגדולה בעולם כבר בעוד ארבע שנים.
3. ואם אלה לא הספיקו, עוד משהו שיגרום לכם להרגיש זקנים.
4. עוד מסימני ההתפתחות המהירה שהחברה האמריקאית עודרת בנושא נישואים חד מיניים: סדרה של סקרים לאחרונה (למשל כאן) הראתה שציון הדרך המשמעותי נשבר, וכעת יותר אמריקאים תומכים בנישאוים חד מיניים ממתנגדים; אבל מה שיותר מרשים הוא שהתנגדות לנישואים כאלה הפוכת לפחות ופחות נעימה ומקובלת: וכך, אחרי שמשרד המספטים בהנחית אובמה החליט שהוא לא מוכן להגן על החוק הפדרלי שאוסר נישואים חד מיניים בבתי המשפט, בית הנבחרים שכר משרד עו"ד וושינגטוני גדול - קינג וספלנדינג - להגן על החוק. אלא שלאחר כמה שבועות המשרד ויתר על התיק, אחרי שלקוחות אחרים שלו - בעיקר כנראה קוקה-קולה - איימו עליו שהם יעזבו אותו אם הוא יגן על החוק בגלל יחסי הציבור הגרועים שזה יעשה להם. המשרד ויתר על התיק, והתובע הכללי הרפובליקאי של וריג'יניה בתגובה פנה למשרד והכריז שמדינת וירג'יניה מפטרת אותו מכל תיקיה. אלא שלמשרד זה לא מזיז - הלקוחות האחרים יותר חשובים. ובאמריקה, בה הכסף מדבר יותר מכל - אין הוכחה טובה מכך לגבי הכיוון שאליו הנושא הולך.
5. מה שטראמפ לא העריך כשהוא התחיל להעלות קונספירציות על אובמה הוא שפוליטיקה היא רחוב דו-סטרי, וגם עליו יכולים להתחיל למצוא פרטים מביכים. למשל, שהוא התחמק משירות בויאטנם.
6. מוקדש במיוחד לניצן, שהדירוג השבועי במוסף הארץ של כל מה שטוב ורע בעולם מדהים אותה ביומרתו כל פעם מחדש: מתברר שהארץ בכלל לא המציאו את זה.
7. צריך קצת רקע בכלכלה על מי אלה קיינס והאייק אבל בקיצור נמרץ, קיינס הוא אבי התיאוריה הכלכלית שמאלית של ימנו (בזמן מיתון צריך להוריד את הריבית ולהזרים כסף לכלכלה כדי לעודד את הצריכה) בעוד שהאייק הוא מאבות המתנגדים (בטענה שהורדת הריבית רק תגרום להשקעת כסף נוסף בתחומים  שממילא אין להם כרגע ביקוש, ותגרום רק למשבר רחב יותר), וזה כבר מספיק כדי להנות מזה (מוקדש, כמובן, לאלנה קגן. זה חלק ב', חלק א' הוא כאן).
8. ואם כבר אנחנו בענייני כלכלה, אריאל רובינשטיין - כלכלן והמועמד הישראלי הקרוב ביותר כרגע כנראה לפרס נובל (ומי שאולי יגאל את אונ' תל אביב ממצבה כיום, בו לעברית לוייצמן ולטכניון יש נובל ולה לא) - גם כותב מדי פעם בענייני ציבור (למרות שללא כל התיימרות לידע על בסיס מחקריו הכלכליים); המאמר הזה למשל הוא מהמוצלחים.
9. בעולם התוכנה (אני מניח שגם בעולמות אחרים) אחד האמצעיים השיווקיים של חברות להראות בטחון במוצרים שהם מוכרות הוא להראות שהן עצמן משתמשות במוצריהן: VMWare מחזיקה את שרתיה על מכונות וירטואליות של  VMWare, צ'קפוינט מאבטחת את עצמה עם צ'קפוינט, וכו' (אחד מהבדיחות הגדולות על מייקרוסופט היא הטענה שהם מעולם לא הצליחו להעביר את הדואר שלהם לשרת exchange). אז מה חילופי המכתבים הללו אומרים על ישראל היום?
10. לינקקתי בזמנו לקליפ המשעשע על איך היתה נראית יציאת מצרים בזמננו. אני חייב להוריד את הכובע לדן אלהרר - או למי שכתב את הפוסט הזה ודן קישר אליו - שבדשק מה באמת כתוב שם בהחירוגליפית...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה