בלוג על פוליטיקה אמריקאית, ופוליטיקה של מדינות אחרות; מחשבות על דת, על המגזר, ועל דתל"שות; וגם על כל מיני דברים אחרים.

יום שבת, 25 בדצמבר 2010

האם כבר חתכתם את נייר הטואלט?

ישנם שני ימים שבהם אסור ללמוד תורה: תשעה באב, שבו נחרב מקדשנו, ובחג המולד או הניטלנאכט שבו נולד אותו האיש, שהביא כל כך הרבה צרות לעם ישראל. אז מה כן עושים אם אסור ללמוד תורה? אז בהווי החרדי יש כל מיני מיתוסים, ואחד מהם הוא שביום הזה חותכים את כל נייר הטואלט שצריך לחתוך לכל שבתות השנה. ומה עושים אם, כמו השנה, הניטלנאכט נופל בשבת? שאלה טובה. מכל מקום, בניטלנאכט אסור ללמוד תורה, ועל כך אומרים הליטאים שהנה, ישנה מצווה שבה מקפידים החסידים הקפדה גדולה, שהרי הם לא לומדים תורה כל השנה.
ועוד אנקדוטה אחת משעשעת היא שזהו המועד היחידי שהיהודים שומרים לפי לוח השנה הלועזי, וליתר דיוק לפי לוח השנה של הגויים סביבם: חסידי חב"ד למשל לא למדו תורה לפי חג המולד היוליאני, בתאריך שנחוג ברוסיה, כאשר הרבי חי שם, אך משעבר הרבי לברוקלין, עברו כל חסיי חב"ד לא למוד תורה בחג המולד לפי הלוח הגרגוריאני - כפי שהם עושים עד היום.
ושאר דברים משעשעים מהאינטרנט:
1. זה מה שקורה בזימבאבווה, בה האינפלציה הגיעה כבר לעשרות אלפי אחוזים (קצת מזכיר את תמונות הירקנים מישראל של שנות השמונים, עם המחירים כתובים בגירים כי הם השתנו מיום ליום. אבל מי שרוצה לקרוא תיאור באמת מדהים של אינפלציה, קיראו את תיאור שנות ה20 בגרמניה ב"סיפורו של גרמני" של סבסטיאן הפנר. מכל מקום - הקרדיט לאלנה קגן).
2. פינת הfollow up:  מחקר חדש מראה שספציפית, צפייה בפוקס ניוז מגבירה את הסכוי של הצופה להחזיק תמונה מוטעה על העולם (כתבתי כאן).
3. אמריקה אמריקה, לעולם לא תחדל לשעשע אותי בדתיותה הנאיבית משהו. בכל מקרה, התכוננו ל21 למאי. ובאותו הקשר, 40% מהאמריקאים בטוחים שהאדם נוצר בבריאה ישירה של אלוהים . (הקרדיט לרן)
4. גוגל מנסה להכריז על מותו של מקש הCAPS LOCK.
5. מחקר חדש מראה שהיה יותר נעים ונח לגור באנגליה הימי-ביניימית מאשר בחלק מהמדינות העניות בעולם כיום.
6. בפינת הfollow up השניה, לכבוד שמואל אליהו (שכתבתי עליו כאן): אז יש משהו אירוני בכך שפאשלת הסולר בצינורות המים של תושבי שכונת כנען בצפת הביאה את שמואל אליהו לחפש גויים כדי שיהיו שואבי מים בשבת (באופן מילולי, לא מטאפורי). אבל זה מעבר למצחיק, זה מאבק אמיתי מכיוון שמה ששמואל אליהו מנסה לטעון הוא שהוא מתנער באופן עמוק מכל יומרה לערכים דמוקרטיים, ושהוא גזען במוצהר ובלי להצטדק, ולא זו בלבד אלא שזה גם "המוסר היהודי" כנגד "המוסר הנוצרי" המעוות המאמין ב"זכויות אדם". הוא כמובן לא לבד, כך גם פסק הלכה של יצחק שפירא, או מאמר ב"עולם קטן" - עלון בתי כנסת מיינסטרימי למהדרין. 
אני בדרך לל לא פומפוזי, אבל זו לדעתי מלחמה אמיתית וצריך להגדיר בה את הגבולות: זכותכם, ניתן לומר לחברה האלה, להגדיר כך את התורה, אבל זו לא התורה שלי ואין אתכם שיג ושיח, רק מאבק. וזה נדרש כי מעבר לאמירה המוסרית הבסיסית, הקסנופוביה לא נעצרת כמובן בערבים; לא במקרה אלי ישי הוא הדובר הכי בוטה וחסר עכבות ביחס לפליטים מאפריקה, ולא במקרה המאמרים להם לינקקתי מגדירים את ה"שמאל" הדמוני כאויב. כשאני חושב על זה מיד עולה לי מרטין נימלר לראש:
בגרמניה לקחו הנאצים תחילה את הקומוניסטים. אני לא הרמתי קולי כי לא הייתי קומוניסט.
ואז הם לקחו את היהודים, ואני לא הרמתי את קולי כי לא הייתי יהודי.
ואז הם לקחו את חברי האיגודים המקצועיים, ואני לא הרמתי את קולי כי לא הייתי חבר איגוד מקצועי.
ואז הם לקחו את הקתולים, ואני לא הרמתי את קולי, כי הייתי פרוטסטנטי.
וכאשר באו לקחת אותי, לא נשאר מי שירים את קולו למעני.
כמובן, אלה לא נאצים. רחוק מכך. אבל הם כן גזענים, ופונדמנטליסטים, וחשוכים. והם מחללים את התורה באופן עמוק, ולכן חשוב להרים קול, ולהעמיד קו בחול ולומר תורתכם אינה תורתי. למשל בעצומה הזו.

תגובה 1:

  1. כל הכבוד על סעיף 6. לומר בקול ברור. שמח לשמוע את זה בא ממך (בתור נציג המגזר הדתי השפוי, ואולי בעצם נציגו לשעבר :).

    השבמחק