בלוג על פוליטיקה אמריקאית, ופוליטיקה של מדינות אחרות; מחשבות על דת, על המגזר, ועל דתל"שות; וגם על כל מיני דברים אחרים.

יום שני, 13 ביוני 2011

וינר

אכן, נטשתי אתכם קצת קוראי היקרים, אז קבלו שלל התנצלויות נדושות. אסל זה רק כי אני בחופש, ותפוצו בפוסט ערב שקופיות 
אבל בכל מקרה, את חגיגת אנתוני וינר לא יכולתי לפספס, אז כדי שלא תאמרו שאני מוטה פוליטית ח"ו ושלא תהיו מחוץ לעניינים בשערוריות חסרות כל ערך ממשי אבל שמעסיקות את התקשורת האמריקאית יומם ולילה חו"ו, הנה:
חבר הקונגרס אנתוני וינר - לא winner אלא wiener, כמו הכינוי האמריקאי לנקניקיה ולאברי האדם הדומים לנקניקיה - הוא חבר קונגרס דמוקרטי מהמחוז התשיעי של ניו יורק, המכיל חלקים מברוקלין ומקווינס. הוא היה חבר קונגרס די בולט, והיה אחד מהדוברים הליברלים היותר חריפים ובוטים. ואז, לפני כמה שבועות פרסם האתר השמרני big government שוינר שלח למלצרית בת 21 שאינו מכיר אך שעוקבת אחריו בטוויטר תמונה של הוינר שלו בתחתונים (התלבטתי אם להוסיף לינק אבל אז החלטתי שאני מציב כלל, שאם אני רואה צורך להוסיף NSFW (או not safe for work) לפני הלינק אז אני לא אוסיף אותו. בכל זאת, אני בלוג מכובד, לא אתר החדשות של NBC, ABC, CNN, Fox או האחרים. אבל אתם יכולים לחפש בגוגל ותמצאו מיד). וינר טען מיד שחשבון הטוויטר שלו נפרץ ושהוא לא שלח את התמונה.
מכיוון שזו נראית התנהגות ביזארית למדי - לשלוח תמונה מינית שלך לאדם שאתה לא מכיר, מה גם שההשלכות הפוליטיות תהיינה הרות אסון - והסברו של וינר נשמע לא רע, לא מעט ליברלים התגייסו להגנתו. וינר קיוה שבזה תם הסיפור ואף ניסה לגזור מורטוריום בו הוא לא מתייחס יותר לסיפור אבל התקשורת התחילה ללחוץ ובפרט, בכל מיני ראיונות שבהם שאלו אותו אם התמונה היא שלו או לא הוא נתן תשובות מתפתלות משהו.
ואז התחילו לצוף תמונות אחרות שלו בעירום חלקי (על דאגה, החלק העליון) ששלח לעוד עוקבות בטוויטר, ושהן בבירור שלו (בין השאר, הן צולמו במשרדו בקונגרס כשברקע תמונה שלו עם ביל קלינטון) ונהיה ברור שמשהו מסריח. ואז וינר יצא במסיבת עיתונאים שבה הודיע שאכן הוא נהג לשלוח תמונות לא מהוגנות שלו לעוקבות בטוויטר (אותן הוא כלל לא מכיר!), שהוא מצטער על הצער שנגרם למשפחתו וכל הג'אז הזה. אפילו מסיבת העיתונאים לא הלכה משהו כי במהלכה המייסד של big government  השתלט עליה ודרש התנצלות מוינר על שהאשים אותו שהוא שקרן והאקר (כזכור, בהתחלה וינר טען שחשבונו נפרץ).
ואז נפתחו שערי הגיהנום: פוקס ניוז החלו בשידורי 24 שעות בנושא, המפלגה הדמוקרטית החלה להתנער מוינר, כולל קריאות מפורשות מצד הרי ריד (מנהיג הרוב בסנט) וננסי פלוסי (מנהיגת המיעוט בבית הנבחרים) מוינר להתפטר, עוד ועוד תמונות שצפות - בין השאר היתה טענה על כך שהוא שלח תמונה לילדה בת 16, אבל התברר שהיא איננה נכונה. טענה נוספת על שליחה לילדה בת 17 עלתה בימים האחרונים, אבל היא מדלוור שם גיל ההסכמה החוקית הוא 16 כך שלא ברור שזה לא חוקי. וינר הכריז בתחילה שהוא ישמור על כסאו ויתן לבוחרים של המחוז ה9 להחליט בבחירות הבאות אם הוא ימשיך לייצגם או לא - ואגב, בסקרים מהמחוז רוב הבוחרים שם לא רוצים שיתפטר - אבל הלחץ מתחיל לעשות את שלו, ווינר הכריז אתמול שהוא פונה לטיפול פסיכולוגי (ואף לקח לשם כך חופשה מהקונגרס) והיום כבר מהרהר בהתפטרות. והדובדבן שבקצפת: וינר ואשתו הודיעו שאשתו בהריון בדיוק בימים אלה.

האם הוא יצליח לשרוד או לא? התחושה בארץ כאילו בכל מקום אחר בעולם יש סביבה נורמטיבית חזקה מספיק כך שפוליטיקאים שנתפסו בקלקלתם נאלצים להתפטר לא ממש נכונה לפחות באמריקה של השנים האחרונות (אני לא יודע איך זה היה קודם). דיויד ויטר, הסנטור הרפובליקאי בלואיזיאנה שהתברר שהיה לקוח מועדף בבורדל יוקרתי בוושינגטון לא זו בלבד שדבק בכסאו אלא אף נבחר מחדש ב2010 ברוב של 56%. מרק סנפורד, מושל דרום קרוליינה שנעלם ולאחר מכן התברר שלקח מטוס ונסע לבקר את המאהבת שלו בארגנטינה - ואפילו זכה לככב בפוסט הסטייל שלי - עדיין דבק בכסאו כמושל. מאידך, לא צריך לחשוב שאמריקה הפכה לצרפת, הסובלנית כל כך לחולשותיהם המיניות של מדינאיה (כידוע מילדתו מחוץ לנישואים של מיטראן). ראשית, כפי שמוכיח דומיניק סטרוס קאהן, גם צרפת היא כבר לא צרפת. ושנית, לא חסרים פוליטיקאים אמריקאים שגם לאחרונה איבדו הכל לאחר סקנדל - ויוכיח מייק לי, חבר הקונגרס מהמחוז ה26 שניו יורק שנאלץ להפטר אחרי שערוריה דומה של פרסום תמונות חצי עירום שלו בקרייגסליסט. אז מה מצבו של וינר?
מחד, יש כמה גורמים שעובדים לטובתו: באופן כללי, כפי שמוכיח מחקר חדש (כן, באחת האוניברסיטאות חקרו את השפעתן של שערורויות מין על הקריירה הפוליטית. אני חייב לעשות שם דוקטורט בהזדמנות), דמוקרטים יותר סובלניים לשערוריות מין של נבחריהם מרפובליקאים. אף אחד מהמעשים אינו בלתי חוקי (אלא אם יתברר שהיו קטינות בסיפור, אבל בינתיים עוד לא נראה כך), והגם שזו התנהגות ביזארית ולא מעידה טובות על הזוגיות של וינר, יש בכך כדי למתוח את גבולות המושג "שערורית מין" - שהרי לא רק שהוא לא שכב עם הבחורות, הוא לא נפגש איתן ואפילו לא היה בקשר וירטואלי; הוא שלח תמונות. אני לא הייתי מתנהג כך, אבל יש דברים גרועים יותר שאדם יכול לעשות. ווינר הוא חבר קונגרס, שאם הוא באמת רוצה איש אינו יכול לפטר אותו עד הבחירות הבאות וגם אז יתכן שיבחר שוב (כאמור, רוב הבוחרים במחוז עדיים תומכים בו). כך שאם לוינר תהיה תמיכה מספקת מאישתו (שנראה שיש לו) ויכולת עמידה, יכול להיות שאימוץ אמרתו של שרון - תמיד להשאר על הגלגל, בסוף תהיה למעלה - תצליח (וע"ע קלינטון, ביל, פרשת לוינסקי).
מאידך, כנראה שלא; ראשית כי יכול להיות שיש דברים יותר גרועים שעדיין לא נחשפו; שנית כי כדי לעבור מסע זובור כמו זה שהתקשורת האמריקאית עורכת כעת לוינר צריך עצבים של ברזל וכח רצון של פלדה - אפילו ביל קלינטון, אדם שהאגו שלו יכול להספיק לאיזושהי מטפורה משעשעת שהיתה לי בראש ואיבדתי - אז בכל מקרה אדם עם אגו יוצא דופן, יצא מצולק מפרשת מוניקה; ושלישית, וינר עשה את הטעות הבסיסית שרוב קרבנות שערוריה עושים: במקום להודות מיד ולמזער נזקים, הוא החל במסע הכחשות ושקרים. מסע זה גם דרדר את האמינות שלו, וגם בעיקר הכעיס מאוד את כל מי שיצא להגנתו בהתחלה והתברר בדיעבד כטמבל. וזה חלק לא קטן מהממסד הדמוקרטי, ולכן כעת וינר הוא אדם מאוד בודד במערכה. והמפלגה הדמוקרטית יכולה לעשות לא מעט נזק לוינר - החל מלא לתת לו שום כסף במסע הבחירות הבא שלו, כסף שהוא צריך שכן המחוז שלו הוא הכי רפובליקאי בעיר ניו יורק ווינר למעשה ניצח ב2010 רק באחוזים בודדים, וכלה במחיקת המחוז שלו בתהליך השרטוט מחדש של המחוזות במדינת ניו יורק, בעקבות המפקד של 2010 שבעקבותיו ניו יורק מאבדת שני נציגים. אבל בעיקר אני חושב שזה שובר ברמה האישית, כאשר כל חבירך וכל סביבתך פונים נגדך.

וזה גם מה שעצוב: אחרי כל הציניות. יש כאן אדם, שבכמה רגעים של תשוקה רגעית שאפילו לא באה על סיפוקה, איבד את כל עולמו. ועל כך בכה רבי ואמר "יש אדם מאבד עולמו בשעה אחת" (אני יודע, הציטוט הנכון הוא "יש אדם קונה עולמו בשעה אחת". אבל זה לא התאים לנושא...)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה