בלוג על פוליטיקה אמריקאית, ופוליטיקה של מדינות אחרות; מחשבות על דת, על המגזר, ועל דתל"שות; וגם על כל מיני דברים אחרים.

יום שני, 24 באוקטובר 2011

אחרי החגים


כמו שנאמר בכל מקום בנדושות, "אחרי החגים" הגיעו, ואפשר לחזור לשגרה.

1. "תמיד הורגים את היטלר בטיול הראשון". תודה אלון!
2. כשלינקקתי מחדש לפוסט על החילוניות, ראיתי שהבטחתי בזמנו פוסט נפרד על הטענה שהפמיניזם הוא האיום האידיאולוגי הגדול ביותר על האורתודוקסיה בימנו. אני לא בטוח שיש לי הרבה מה לכתוב על זה, כי אני חושב שזה די מובן אחרי שקוראים את הפוסט ההוא, אבל זה די מדהים לראות איך המציאות פשוט מאוששת את התיאוריה: מדהים לראות איך הזירה החדשה בה הכוחות הכי חשוכים באורתודוקסיה היהודית בישראל עושים שרירים היא המלחמה בנשים: החל בנסיונות ההדרה של נשים בצבא - היציאה מטקסים בהן חיילות שרות, ולאחרונה דחיקת חיילות מחוץ לטקסי הקפות שניות (הממ, בתתמונה כל החיילות הן עם כומתות מודיעין... כמה מתערבים שאלה חיילות של גרעיני מודיעין של ברוריה/עין הנצי"ב?) וכלה בנסיונות החלוקה המגדרית של אוטובוסים ושל רחובות מאה שערים (שהביאו, כצעד משנה, לאחת הטעויות הקשות של ניר ברקת, והיא פיטוריה של רחל עזריה מהקואליציה העירונית; זו הזדמנות ללנקק לעצומה, כי אני מאוד מקוה שיחזור בו; זה הצעד הראשון שמביא אותי לשקול לא להצביע לו בפעם הבאה). אני דווקא לא מצטער מהמאבקים הללו, אלא להיפך, זה דווקא מאוד משמח אותי, כי מלחמת מאסף מסוג זה של האורתודוקסיה היא כמעט תמיד סימן למלחמה אבודה וחסרת סיכוי נגד כיוון ההסטוריה (ע"ע סוציאליזם, חילוניות, ציונות). אז בתור סימן קטן של אופטימיות: את קורס הטיס הקרוב עומדת לסיים לראשונה חיילת דתיה. כבוד.
3. בפינת הfollow-up על גורלו של חבר האלקטורים (ראו פינה ראשונה כאן) סקר חדש קובע ש62% מהאמריקאים מעוניינים לבטל את חבר האלקטורים ולעבור לבחירה ישירה של הנשיא, מול 35% שתומכים בהשארתו. חבל, לדעתי חבר האלקטורים הוא אחד הפיצ'רים המגניבים בדמוקרטיה האמריקאית.
4. גם ריק פרי - להזכירכם, עד לא מזמן המועמד המוביל למועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיאות - מטיל ספק בכך שברק אובמה נולד בארה"ב.
5. רופרט בורנהם, שכיכב במספר עונות של "הישרדות" האמריקאית, ובעונת האול-סטארס זכה במליון דולר כחביב הקהל, עומד לרוץ למושלות אינדיאנה כמועמד המפלגה הליברטריאנית. נשמע ביזראר וחסר סכוי עד שנזכרים ש:א. בורנהם היה פופולארי בטירוף בתור מתמודד וב. עסקי הבידור הם לא פעם מקפצה לא רעה לפוליטקיה באמריקה: ג'סי ונטורה, ארנולד שוורצנגר, רונלד רייגן.
6. חוק חדש בלואיזיאנה אוסר על עסקאות במזומן.
7. ובמיסיסיפי, עומד למשאל עם תיקון לחוקה, תיקןם 26, המגדיר כ"אדם" כל עובר החל מרגע ההתעברות, באופן שהופך לא רק את כל ההפלות אלא גם שימוש בחלק לא קטן מאמצעי מניעה לרצח. כמובן, שלפי הסקרים האחרונים הוא עומד לעבור (אם כי לא ברור מה ההשלכות המשפטיות שלו לאור הפסיקה הידועה של ביהמ"ש העליון הפדרלי, בRoe v. Wade, הקובעת שאיסור מוחלט על הפלות עומד בניגוד לחוקה הפדראלית. אבל אז אנחנו נכנסים לשאלה הידועה על זכויות מדינות, ואכמ"ל) .ארגון התומך בהפלות מנסה לארגן קמפיין נגד ההצעה, ורק לאחרונה הם גייסו מספיק כסף כדי לאפשר תליית שלטי חוצות כאלה:
 8. The new republic מקדיש גליון ל"רשימות 10 ה" של 2011, ובין השאר רשימת "Top 10 overrated Washington thinkers". בראשה? ניוט גינגריץ'. מביך.
9. לראשונה, שיעור התומכים בלגליזציה של מריחואנה בארה"ב עבר את שיעור 50%.
10. זוכרים את גלוי החלקיק שעבר את מהירות האור והעמיד את כל תורת היחסות בסכנה? אז זהו, שלא.
11. בזמנו לינקקתי לסרטון הויראלי שמבשר את תחילת הקמפיין של אליזבת' וורן לסנט מנטעם מסצ'וסטס. כצפוי, הוא גם זוכה לפרודיה משל עצמו:
12. עבור ילידי העשור השני של המאה ה21, מגאזין הוא אייפד מקולקל:

חורף טוב!

9 תגובות:

  1. "מלחמת מאסף מסוג זה של האורתודוקסיה היא כמעט תמיד סימן למלחמה אבודה וחסרת סיכוי נגד כיוון ההסטוריה". כל זה טוב ויפה ונכון, אם מקבלים את ההנחה שמדובר במלחמת מאסף ולא בעלייה של השתן לראש ובשכרון כוח הנובע ממגמות דמוגרפיות הולכות ומתחזקות. אנא הוכח שמדובר במלמחת מאסף.

    השבמחק
  2. אתה צודק; אי אפשר להוכיח, אבל זו התחושה שלי. ראשית, כי זה אומר שהמערכת האורתודוקסית מרגישה מאויימת מדברים שהיא לא הרגישה מאויימת מהם קודם לכן, ושנית, מכיוון שזה גורר אותה למלחמה שמאוד קשה להגן עליה. קל יותר להלחם על לסגור את כביש בר אילן מאשר על לסגור נשים בין בדי יוטה.
    אבל אתה צודק במובן שזו לא הוכחה מושלמת, יותר תחושה.

    השבמחק
  3. ההקפות השניות של צה"ל היו במועצה אזורית אשכול, ככה שאפשר לנחש גם מאיזה בסיס הן...
    עו"ד גדעון רוזנבלום שלח לרב דרוקמן מכתב בו הוא מנתח את האיסור של 'קול באישה ערווה' וכיצד הוא עוות על ידי רבנים בימי הביניים כך שיכלול שירת נשים, בעוד האיסור המקורי היה על שיחת נשים. במכתב הוא מביא דוגמאות למקומות בתנ"ך בהן מוזכרת שירת נשים, וכן דעות רבות שמתנגדות לאיסור בצה"ל (כולל הרב שרלו, שטוען שצה"ל הופך לחצרות חסידיות)
    אם היה לי כתובת אימייל שלך הייתי שולח לך.
    אגב, הקטע עם היטלר ומסע בזמן הרג אותי מצחוק.

    השבמחק
  4. לצערי, דרך אחת "להגן" על המלחמה כזאת, היא פשוט להקצין עוד. ככל שאתה מקצין, זה הופך את הדרישות הישנות שלך כביכול ליותר מבוססות. אם אתה בבית אוכל מהדרין, אז בצבא אולי תסתפק בכשרות רבנות בלבד. אבל אם בבית אתה אוכל רק בית יוסף חלק הרב לנדאו למהדרין מן המהדרין, אז בצבא צריך לתת לך בד"צ ולהסתיר ממך נשים בבדי יוטה אטומים. וכן הלאה וכן הלאה. אני לא חושב שהאנשים האלה בכלל מחפשים "להגן" על הדרישות שלהם בתוך השיח הליברלי-חילוני-נאולוגי-הרטמני-קרויזרי. מעניין אותם רק להצדיק אותן הלכתית. וכל המקצין הרי זה משובח.

    השבמחק
  5. הם לא צריכים להצדיק את עצמם בפני, אבל בנושאים הקשורים ברשות הרבים הם כן צריכים להצדיק את עצמם בפני רשות הרבים הישראלית, כי משם הדרישות שלהם; הם צריכים לשכנע את הרמטכ"ל לקבל את גישת ה"שילוב הראוי", ואת בג"צ למה ההפרדה ברחובות מאה שערים חוקית, וכו'. ואני חושב שהחברה הכללית הישראלית לא תוותר בכזו קלות בנושאים האלה - עובדה, שבמקרה זה הכלבים נובחים והשיירה עוד לא כל כך עוברת.

    השבמחק
  6. אפשר גם פשוט לחכות שיהיה רמטכ"ל דתי ובית משפט "לחוקה" עוקף בג"ץ. זה לא כל כך far fetched כמו שזה נשמע. אז לא יהיה צריך יותר להצדיק את עצמם בפני רשות הרבים.

    השבמחק
  7. חשבתי שיעניין אותך:

    http://tomerpersico.com/2011/11/01/danger_of_feminism/

    השבמחק
  8. יפה. תודה רבה!
    המשעשע הוא שבהסבר הרביעי הוא מתיחס לאותה הרצאה של הלברטל שאני התיחסתי אליה בפוסט החילוניות. והוא מסביר יותר טוב את הטיעון של הלברטל לכך שהסיבה לכך שדווקא הפמיניזם הוא איום אפשרי על האורתודוקסיה.

    השבמחק
  9. כן, תיארתי לעצמי שזו אותה הרצאה.

    השבמחק