בלוג על פוליטיקה אמריקאית, ופוליטיקה של מדינות אחרות; מחשבות על דת, על המגזר, ועל דתל"שות; וגם על כל מיני דברים אחרים.

יום ראשון, 13 בנובמבר 2011

מפרי ועד רש"י

1. בטח ראיתם כבר את ריק פרי משמיד את מסע הבחירות שלו בתוך 53 שניות ושכחה גורלית אחת. אם לא, אתם חייבים את זה לעצמכם: ריק פרי, בדיבייט הרפובליקאי של לפני שבוע, מנסה לענות לשאלה אילו שלושה משרדים ממשלתיים פדרליים הוא יסגור אם יבחר:


כמובן שכל הקומיקאים הרטיבו במכנסיים כשהם ראו את הקטע הזה, למשל ג'ון סטוארט:
לזכותו של פרי יאמר שיש לו מספיק הומור עצמי כדי להגיע לתוכניתו של דיויד לטרמן כדי להגיש את רשימת top 10, כשהנושא הוא כמובן: עשרת התירוצים הטובים ביותר של ריק פרי לבלאקאאוט שלו:

2. וזו גם הזדמנות מצויינת לאטלנטיק לחבר רשימת פאדיחות הדיבייט הגדולות בהסטוריה. לכבוד אבא, אביא כאן רק את בנסון נגד קווייל: קווייל, המועמד הרפובליקאי לסגנות נשיא ב88, היה צעיר ואיך נאמר, לא הסכין הכי חדה במגרה (הוא אחראי לאמרות שפר כגון: "We love NATO, we're a part of NATO; we love Europe, we're a part of Europe" ו"Now that I visit Latin America I regret I didn't take LAtin in high school" (תיקון - מתברר שהציטוט השני הוא אגדה אורבנית) ובאופן טבעי עלתה השאלה לגבי יכולתו, בגיל כה צעיר, לתפוס את תפקיד הנשיאות במקרה הצורך. לשאלה זו הוא ניסה להתיחס:
כדאי לצפות בכולן, יש שם גם את ג'ראלד פורד שטוען שפולין לא מצויה תחת השפעה סובייטית (ב76, כן?). וכדאי גם לזכור שהפדיחה של קוויל למשל לא ממש שינתה וג'ורג' בוש האב, וקווייל איתו, עדיין ניצחו. אבל את פרי הסיפור כנראה גמר.
3. אממממ... היתה לי עוד נקודה... אולי הEPA? לא, צריך לעשות רפורמה בEPA אבל זה לא זה.... אני לא זוכר. אופס. (נכון, הכי נדוש וצפוי, אבל לא יכולתי להתאפק)
4. מווסף מוצ"ש של "מקור ראשון" משתעשע קצת עם אובססית הצניעות ששוטפת את מחוזותינו:
מתומר פרסיקו, שטוען שהשמועות אומרות שמספר אנשים התקשרו לעיתון כדי לברר איך אפשר לעשות מנוי.
5. בעין השביעית שמים לב שישראל היום הקדיש עמוד שלם, זה היום השני ברציפות, להספדים על שמואל בן-ארצי, אבא של. קצת יותר מהספדי דבר על ביאליק ב34 ועל ברל קצנלסון ב44.
6. בית המשפט העליון יתחיל השבוע לדון בעתירות על חוקתיותו של חוק ביטוח הבריאות של אובמה, בעיקר על החובה לרכוש ביטוח רופאי, ובדיוק בעתוי זה קיבלו תומכי החוק עידוד לא צפוי: לורנס סילברמן, שופט שמרני ידוע בבית המשפט לערעורים של וושינגטון DC, שנחשב מהסמכויות המשפטיות המשמעותיות בצד השמרני, פסק כי החוק חוקתי, ופטר את טענות חוסר החוקתיות בצורה מבטלת למדי. בעבקות כך, יש הערכה גוברת שביהמ"ש העליון גם יאשר את החוק - דייב ויגל אפילו מצטט אנשים שמעריכים שההחלטה תהיה 7-2 בעד חוקתיות החוק - אם כי עוד חזון למועד.
7. ואגב כך, מחקר חדש מראה שתוכנת למידה ממוחשבת מסוגלת לנבא את פסיקת שופטי ביהמ"ש העליון האמריקאי, מבלי להתיחס לפרטי המקרה אלא רק לנתונים חיצוניים, באותה רמת דיוק של מומחים משפטיים.
8. מאט יגלסיאס מציין שלוש נקודות בהן המשבר האירופי והתגובות אליו מאוד מפתיעות, ואני נוטה להסכים שלפחות בשתי נקודות, המשבר הזה מפר את המיתוס המקובל: הראשונה, שבניגוד לצפוי גרמניה מעדיפה לותר על השפעה משמעותית באירופה כאשר היא נדרשת לשלם כסף תמורת זאת (בניגוד לפחד הקבוע משאיפות השתלטות גרמנית), והשניה שהתפיסה שבאיחוד האירופי לכאורה החלטות מתקבלות פה אחד אבל למעשה מתקבלות בציר פריס-ברלין (לשעבר פריס-בון) - כבר לא כל כך עובדת.
9. בנהרות רבים בצפון מערב ארה"ב מותקנים סכרים לייצור חשמל הידרואלקטרי. אלא שגם נהרות אלה הם מקום הטלת הביצים של דגי הסלמון ולכן מפעילי הסכרים מחוייבים לבנות תעלות מעקף שדגי הסלמון יוכלו לעלות בהן למעלה הנהר כדי להטיל את הביצים (נשמע כמו תקנה סביבתית מטורפת, אבל אם אתם רוצים לקס על הבייגל שלכם - זה מה שצריך לעשות). החשמל ההידרו-אלקטרי באיזור זה כל כך זול שבמקרים מסויימים יותר זול למפעיל לצאת מהעסק ולפוצץ את הסכר, מאשר לבנות את התעלה, וכך אנחנו מקבלים קטעי וידאו מדהימים כאלה:


(מתוך חורים ברשת)
10. באתר הבית הלבן ישנו מקום לאזרחים לפנות בעצומות - שכצפוי זוכות בתגובה בנאלית וחסרת משמעות מסגל הנשיא. כבוד ליוזמי העצומה "We demand a vapid, condecendig, meaningless,politically safe response to this petition".
11. יום שלישי שעבר היה יום שלישי שלאחר יום שני הראשון של נובמבר מה שאומר שהיו בחירות בשלל מידנות בארה"ב על שלל נושאים, כשתמה העיקרית היא שבגדדול רפובליקאים שניסו להגזים נענשו: חוק מדינתי באוהיו שבא לבטל את זכותם של האיגודים המקצועיים למו"מ קיבוצי בוטל; תיקון לחוקה במיסיסיפי שיגדיר ביצה מופרית כאדם (ויוציא אגב כך מחוץ לחוק הפלות אבל גם התקנים תוך רחמיים וגלולות היום שאחרי, שלא לגבר על כך שאישה בהריון שנוסעת לחו"ל עלולה להתבע על חטיפה) נכשלה; מנהיג הרוב הרפובליקאי בסנט של אריזונה שיזם את החוק השנוי במחלוקת שמחריף את הטיפול המשטרתי במהגרים הוחזר באמצע הקדנציה; המושל הדמוקרטי של קנטקי נבחר לכהונה נוספת ברוב סוחף, ועוד. הרפובילקאים גם נציחו חלקית - למשל השיגו מחדש את הרוב בסנט של וירג'יניה, אבל בגדול ההערכה שזה היה ערב טוב יותר לדמוקרטים
12. אגב כך, אם תהיתם למה בארה"ב מצביעים ביום שלישי, זה כי ב1845, כשהחוק לקביעת יום ההצבעה נחקק, תהליך ההצבעה היה של שלושה ימים - יום להגיע לבירת המחוז, יום להצביע ויום לחזור - ואסור ששלושת הימים האלה יתנגשו בשלושת ימי עבודת האל השבועיים - ששי, שבת וראשון. נשארו יום שלישי או רביעי אז בחרו בשלישי. מה שיותר מדהים הוא שלדעתי בישראל אין שום סיבה יותר משמעותית להצבעה ביום שלישי פרט לחיקוי שאר מדינות העולם (לא כולן אגב, ברבות ממדינות אירופה, ובאוסטרליה, מצביעים ביום ראשון), אז מי יצא יותר אדיוט?
13. כך נראים שולחנות העבודה של שחקנים מרכזיים בוושינגטון
14. ביזנס ויק יוצר ויזואליזציה מתבקשת של החלפת העלבונות בין מנהיגי אירופה:
15. אם אצלנו טענו שמחאת האוהלים תתקפל עם הגשם הראשון, תנו כבוד לoccupy wall street: לא זו בלבד שכמעט בכל הערים - כולל בבנגור, מיין- האוהלים עדיין שם למרות סופות החורף שכבר התחילו, חלק מהמפגינים החלו במסע רגלי מניו יורק לוושינגטון (328 ק"מ, כמו מירושלים לאילת). באמצע נובמבר. 
16. והנה סיבה שאני אוהב את ארה"ב: באריזונה אין שעון קיץ. זה די ידוע. אבל בשטחי הנאבאחו שבתוך המדינה, יש שעון קיץ. אבל בתוך שטחי הנאבאחו יש את שטחי ההופי, ושם יש שעון קיץ. אמריקה.
17. מה כבר נאמר על הח"כוניס. עייפת אותי. אבל אפשר לדבר בכסף: הנה דף התרומות של שלום עכשיו. יש גם נפגעים בלתי מעורבים, כמו קו לעובד, אז גם להם מגיע לינק.
18. שמעתי שבוע שעבר וורט משמו של הרב יואל בן נון מלפני שבועיים, על פרשת השבוע דאז, לך-לך. אין מקום להרחיב בוורט, אז מספיק רק לצטט את הבסיס: רש"י על בראשית י"ג ז: "ויהי ריב בין רועי ובין רועי מקנה לוט והכנעני והפריזי אז יושב בארץ". ואומר רש"י מתוך בראשית רבה:
לפי שהיו רועים של לוט רשעים ומרעים בהמתם בשדות אחרים, ורועי אברם מוכיחים אותם על הגזל, והם אומרים נתנה הארץ לאברם, ולו אין יורש, ולוט יורשו, ואין זה גזל, והכתוב אומר והכנעני והפרזי אז יושב בארץ ולא זכה בה אברם עדיין:




11 תגובות:

  1. מעניין ומרתק ומחכים אפילו יותר מהרגיל. תודה.

    אני לא בטוח שהבנתי את כוונתך בעניין הוורט או בעניין רש"י.

    השבמחק
  2. אומר רש"י על רועי לוט שהיו רשעים מכיוון שהם היו רועים את בהמותיהם על קרקע כנענית פרטית. טענתם, שהארץ הובטחה לאברהם ולכן אין משמעות לבעלות הפרטית של הכנענים, ובכלל יש כאן מחלוקות משפטיות, לא תופסת, וכדי להבהיר זאת אומרת התורה במפורש "והכנעני והפריזי אז בארץ". גזל של קרקע פרטית נותר גזל.
    כל קשר בין המדרש הזה לבין ק"ק מגרון, גבעת אסף ואחרות על אחריות הקורא בלבד.

    השבמחק
  3. ולא זכה בה אברם עדיין: מה סוף דברי רש"י?

    השבמחק
  4. זה הסוף; הנקודתיים הם כי העתקתי מויקטקסט שם (כמו במקראות גדולות) מבדילים בין ד"ה שונים ע"י נקודותיים כך שנקודותיים בעצם הם סימן לסוף הפירוש.

    השבמחק
  5. התכוונתי, למה להתעלם מסוף דבריו? עם הציווי של קום התהלך בארץ, לדעת חלק מהפרשים קנה אברהם בקנין את הארץ. (ולמה לחלקםת כי זה לא היה קניין גמור כי אברהם התהלך לאורכה ולא לרחבה משיקוליו שלו) בכל מקרה קדושת הארץ עם כיבוש עזרא ונחמיה, קידשה לשעתה וקדשה לעתיד לבא (הכונה לזמנינו אנו), כל הכיבוש הנ"ל הוא בגדר א"י עם כל ההלכה המשתמשת לכך.

    השבמחק
  6. חשבתי שבארץ הבחירות ביום שלישי כדי להקטין את הסיכוי שאנשים ינצלו את השבתון כדי לעשות גשר עם הסופ"ש, ויטוסו לחו"ל במקום להצביע. עוד יותר הגיוני מאצל הגויים.

    השבמחק
  7. עדי - יש מצב, אם כי אני קצת סקפטי: הבחירות בארץ ביום שלישי מאז 49, ואז האופציה של סופ"ש באירופה היתה קצת פחות זמינה. אבל לא מצאתי שום הסבר רשמי לכך, אז יכול להיות (בכל מקרה בארץ זה פחות קריטי במובן מסוים כי יש יום שבתון; בארה"ב אין והעובדה שמדובר ביום עבודה בודאות משפיעה, לרעה, על אחוזי ההצבעה).
    אנונמי - שערי פירוש לא ננעלו. תמיד אפשר למצוא את האוקימתא המתאימה.

    השבמחק
  8. בנקודה 16 יש טעות.

    השבמחק
  9. למה?
    http://wwp.greenwichmeantime.com/time-zone/usa/arizona/navajo-nation/

    השבמחק
  10. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  11. לאנונימי: ברכות, לראשונה הבאת אותי למחוק תגובה. תיקנתי את התיקון שלך, אבל מעבר לכך, אנא כבד אותי ואותך בתגובה יותר מכובדת.

    השבמחק