בלוג על פוליטיקה אמריקאית, ופוליטיקה של מדינות אחרות; מחשבות על דת, על המגזר, ועל דתל"שות; וגם על כל מיני דברים אחרים.

יום רביעי, 23 בנובמבר 2011

אנדורה: הנסיכות השנואה ביותר על תרנגולי הודו

הבעיה עם נשק יום הדין הוא, שלאחר שהטלת אותו לא נותר עוד נשק יום דין להטיל. וכך, אחרי שבשנה שעברה שלחתי את ברכת התודה הזו, יקשה עלי מאוד להתעלות על חיים משה. אז ברוח הסופה הבוציאליסטית שהשתוללה בארצנו הקיץ, ולכבוד הנשיא הסוציאליסט (שלא לומר קומוניסט) בבית הלבן, ארשה לעצמי לאחד את חג ההודיה עם יום העבודה (שלא זכה להתיחסות מאז ספטמבר), ולכן קבלו:

ואנקדוטה: אחת החידות האהובות עלי היא לשאול אנשים מי מבין זוגות הערים/מקומות הבאות יותר צפונית: מדריד-ניו יורק; בוסטון-אנדורה (גבול ספרד-צרפת); לוס אנג'לס-ביירות; מונטריאול-מילנו; אמסטרדם והגבול הצפוני של השטח המיושב בקנדה. התשובה היא שבכל אחד מהזוגות הערים נמצאות באותו קו רוחב, חוץ מאחד - אמסטרדם הרבה הרבה יותר *צפונית* מקצה הישוב הצפוני בקנדה. הנתון המפתיע הזה נובע מזרם הגולף, שמחמם באופן משמעותי את מערב אירופה ולכן מזג האויר באירופה הרבה יותר ממוזג ממה שהיה מתבקש לפי קו רוחב גרידא.
זו חידה חביבה עלי ולרוב אנשים מופתעים מהתשובה; אלא שלפני כשבועיים בקרו אצלנו בעבודה מספר אמריקאים וכששאלתי אותם הם ענו מיד תשובה נכונה. כשראה אחד מהם את הפתעתי, הסביר שהוא יודע מכיוון שהטעות הזו היא חלק מסיפור חג ההודיה, אותו לומדים אמריקאים כבר מכיתה א'. לא רק אנחנו,  גם מפליגי המייפלואר הסיקו מסקנות לא נכונות על מזג האויר הצפוי להם באמריקה. הם כיוונו את דרכם למסצו'סטס, וידעו שהיא בערך בקו הרוחב של צפון ספרד ולכן הניחו שהאקלים יהיה ים תיכוני. ולכן, כשהגיעו בקיץ, טעו בגדול בהערכתם לגבי קשיי החורף, ואף לא האמינו לאינדיאנים שהזהירו אותם. ואכן כשהגיע החורף, גוועו רבים ברעב ולכן לאחר שהסתיים ערכו את סעודת חג ההודיה הראשונה. ותרנגולי ההודו אבלים על כך עד היום הזה.



תודה רבה לכם, קוראי הנאמנים, על הקריאה והתגובות. ותודה לה' יתברך על כל שיש לנו בעולמנו.

11 תגובות:

  1. תיקון טעות: אנדורה זאת נסיכות. כיום היא מדינה שעיר הבירה שלה היא "לה וולה".

    השבמחק
  2. איכשהו התפספס לי בתגובה לעיל, תודות לך על הפוסטים המרתקים.
    ואנצל במה זאת תודה לה' שאנחנו יהודים וגרים בארץ הזאת.

    השבמחק
  3. מרתק! לא ידעתי. תודה רבה!

    השבמחק
  4. באמת מעניין.
    ומה זה כל השם יתברך הזה? אתה בדרך חזרה?

    השבמחק
  5. חו"ח.
    אבל עדיין, ראוי לטפח את הכרת הטוב. טוב לזכור שבכל זאת, מצבנו כל כך טוב יותר ממליארדים בימנו ובעבר, שיש לנו הרבה על מה להודות.

    השבמחק
  6. משהו לא מסתדר לי.
    לאחר החורף ערכו את סעודת חג ההודיה הראשונה?
    החורף מסתיים בסוף נובמבר?

    השבמחק
  7. התאריל הנוכחי של חג ההודיה, סוף נובמבר, נקבע רק ב1941. הוא גם החל להחוג באופן משמעותי ורשמי רק ב1863, כחלק מאמצי לינקולן לגבש מחדש מורשת לאומית אמריקאית באמצע מלחמת האזרחים. כך שתאריך החג לא קשור באופן ישיר למאורעות אותם הוא חוגג. בקנדה למשל חוגגים את חג ההודיה בכלל באוקטובר.
    עם זאת, יש משמעות לתיקון שלך, ואני מודה ועוזב: חג ההודיה הראשון נחוג רק בפסטמבר, כאשר היבולים החדשים הבשילו, ולא מיד לאחר החורף הקשה. אבל מראש מצבם הקשה של המתיישבים היה בעקבות החורף, ולאחריו הם נגמלו מיהירותם וניאותו ללמוד מהאינדיאנים לגדל תירס ובטטות, ולא את הגידולים הים תיכוניים (בעיקר חיטה) שהם ניסו לגדל.

    השבמחק
  8. אור, תכתוב לנו משהו על האלימות נגד OWS? נגיד משהו בהשראת נעמי וולף? http://www.guardian.co.uk/commentisfree/cifamerica/2011/nov/25/shocking-truth-about-crackdown-occupy

    השבמחק
  9. זה לא ממש נראה מהמפה שאמסטרדם צפונית יותר מקצההישוב הצפוני של קנדה...

    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%95%D7%91%D7%A5:Worldmap_LandAndPolitical.jpg

    השבמחק
  10. אור, בלי קשר לפוסט המפתיע משהו, קבל קישור לעוד רפרזנטציה של הכלכלה האמריקאית
    http://xkcd.com/980/huge/#x=-4656&y=-5584&z=2

    השבמחק