בלוג על פוליטיקה אמריקאית, ופוליטיקה של מדינות אחרות; מחשבות על דת, על המגזר, ועל דתל"שות; וגם על כל מיני דברים אחרים.

יום חמישי, 19 ביולי 2012

שלל שרב

בעוד בארה"ב שום דבר לא משתנה בימים האחרונים - רוב המדינה נצלית בחום של 40, כאן באוקלנד קריר ונעים (יש שנוי: השמש יצאה!) וכולם רוקדים סביב רומני שיפרסם כבר את טפסי המס שלו מהשנים שלפני 2010 - התעדכנות קצרה מהארץ מראה שבשבוע קצר שעזבתי הספיקה לפירוק קואליציה, למותו של הרב אלישיב ולפיגוע טרור בבולגריה. מה שמוכיח שאי אפשר להשאיר אתכם לבד אפילו לשבוע. אבל מכל מקום, עוד לא עבר זמן מספק כדי להגיב כראוי על ההתפתחויות האלה, אז ננצל את הזמן לרוקן קצת את הגוגל רידר המתפקע.

1. לפני כמעט חודש יצא לאור ברעש גדול דו"ח המבקר על השריפה בכרמל. זוכרים אותו? וזוכרים את טענת אלי ישי על כך שהוא קרא וחזר וקרא להוסיף תקציבים למערך הכבאות? אז מסתבר שקיים פרוייקט מדהים ששמו הסדנא לידע ציבורי ולהם אתר המאפשר בקלות ובנגישות לגשת לאינפורמציה שהממשל לא ממש מעוניין שתהיה נוחה ונגישה - למשל, החלוקה המדוייקת של הקצאות ושימוש בתקציב המדינה. וחיטוט קצר באתר מראה את התרשים הבא:


לצערי הembed  של התרשים לא מאפשר לראות גם את המספרים, אז אני אביא אותם בעצמי: מתוך תקציב של 281,862,000 ש"ח של משרד הפנים, תפעול שירותי דת הוא ההוצאה השלישית בגודלה (אחרי "הנהלת המשרד ואמרכלות" ו-"תכנון פיזי"), בסך 40,921,000 ש"ח, או כ14% מהתקציב. תקציב שירותי הכבאות הוא 7,339,000 ש"ח או  2.5% מהתקציב, או פחות מחמישית מתקציב שירותי הדת (תקציב הרשויות המקומיות הוא רק מעט יותר, 7,472,000). בקיצור, לכו לאתר, כל המספרים שם, וזה פשוט ממכר.
2. בעקבות גלוי החלקיק האלוהי - אתר יפהפה שנותן תחושה לגבי הסקאלות של היקום. (הקרדיט לאמא)
3. ועוד בלוג חמוד להפליא (שוב, הקרדיט לאמא)
4. לxkcd יש תיאוריה לגבי מה מזכירה לו מפת ארה"ב (קרדיט לרן):
5. בטח שמעתם על פאדיחת ישראל היום ושלמה שרף, אבל אם לא: מסתבר שהסטנדרט המקצועי של ישראל היום מחלחל גם למדור הספורט, שם שלמה שרף כתב לפני כחודש טור על המשחק בין גרמניה ופורטוגל, עם פרשנות על המשחק כביכול צפה בו, כשמתסבר שבאותו זמן היה בהופעה של שלמה ארצי בקיסריה. וישראל היום אפילו לא ראה צורך לעצמו להתנצל. העין השביעית סיכם זאת כאן.
6. גיימר נלהב במיוחד שיחק במשחק המצויין "ציבילזציה" למשך 10 שנים (כלומר, זה עדיין ציביליזציה II, למרות שיצאו כבר מהדורות חדשות של המשחק) והגיע עד לשנת 3991. התוצאה? עולם מסויט שבו שלוש אימפריות מנהלות מלחמה גרעינית אינסופית, לא נותר כמעט שטח ראוי לחקלאות, האוכלוסיה הדלדלה באופן דרמטי (שיא האוכלוסיה היה בערך בשנת 2000), ועוד תופינים כגון אלה. הנה הדיווח שלו.
7. כששוחרר גלעד שליט בסתיו שעבר, פנה נחום ברנע ללשכת ראש הממשלה בשאלה האם לשרה נתניהו היה חלק בהחלטה על שחרור של שליט. הוא נענה במכתב נחרץ ממשרד עורכי דין של הנתניהוז ובו הכחשה תוך איום לתביעת דיבה. וראו זה פלא, שמונה חודשים לאחר מכן, בראיון החנפנות של בילד לנתניהו, מגלה רה"מ כי "שרה ... היא זו ששכנע אותי סופית לשחרר את גלעד שליט מהשבי". טוב לדעת שלראש הממשלה שלנו יש אמינות נמוכה יותר מלמיט רומני (סטיב בנן עוד ממשיך לעקוב אחרי שקריו של רומני. יש כבר מהדורה 25)
8. אם אתם כמוני, אז בתיאוריה תמיד רציתם לעשות את שביל ישראל אבל עמוק בלב אתם יודעים שאתם מפונקים מדי בשביל זה. אז לפחות אפשר להשתתף מהכורסא:
חורים ברשת)
9. בפינתנו: "עוד עבודה שפעם עשו אנשים נעשית בידי מחשבים, ובסוף תשאר עבודה רק למהנדסי תוכנה, הא הא הא": משרדי עורכי דין מתחילים להשתמש בתוכנות למידה ממוחשבת כדי לסנן כמות ענק של חומרים (למשל, מיליוני אי-מיילים) ולברור מתוכם מה החומרים הרלוונטיים לקייס. עדיין צריך עורכי דין, אבל הרבה פחות - רק כדי שיעברו על הtraining set באורך 1000 או 2000 אימיילים, ואת שאר העבודה תעשה התוכנה. מצד שני, כמאמר המשפט המפורסם: What moore gives, Bill takes (כלומר, אמנם כח החישוב של החומרה עולה באופן מהיר בצורה אקספוננציאלית, אבל במקביל צורכי החישוב של מערכת ההפעלה והתוכנה עולים בהתאם, אז בגדול האיזון נשמר) - או במקרה שלנו, לפני הריצה הטכנולוגית של המחשבים, לא היו מיליוני אי-מיילים בכל קייס מלכתחילה.
10. ומחשב גם מצליח לזהות אסכולות פילוסופיות, שזה די יפה.
11. לארי אליסון, מייסד אורקל ואחד האנשים העשירים בעמק הסיליקון, קנה לעצמו אי בהוואי.
12. די, באמת?
13. מפת המדינות הכושלות של מחלקת המדינה האמריקאית.
14. 130 אחרי שהחל המחקר המדעי של המקרא, שעשה שמות בעולם האמוני של נוצרים ויהודים כאחד, חוקרים מתחילים לחקור באופן מדעי את הקוראן. מעניין אם יצא ברויאר מוסלמי. (ועם בענייני תנ"ך, המכתב הבא של ד'ר חגי משגב לא מאוד דרמטי in the great scheme of things, אבל הוא נותן עוד הצצה מצערת לתהליך ההתפרקות של המגזר והתייצבות המוסדות הרשמיים שלו - במקרה זה, מנהל החמ"ד - עם הצד החרד"לי. מה גם ששליסל באמת ראויה לכל המחמאות שמשגב מרעיף עליה)
15. קצת קריפי, אבל ג'רמיה מקנולד באמת מנהל שיחה עם ג'רמיה מקדונלד בן ה12:
חורים ברשת)
16. מזמן לא היתה לנו איזו וורציית מעריצים על משחקי הכס. אז הפעם, בגרסת משחקי מחשב מהאייטיז:

17. פוליטיקל וויר מצטט מפרופיל הפייסבוק של קוני שולץ, עיתונאית מוערכת וזוכת פרס פוליצר, את אחת מתכתובות האי-מייל היותר משעשעות בין פעיל ימני כלשהו לבינה:

גב' שולץ היקרה:
אנו עורכים תחקיר על עיתונאים בתיקשורת האליטיסטית שתרועעים בנסיבות חברתיות עם נבחרי ציבור שאותם הם אמורים לסקר. מצאנו מספר רב של תמונות שלך עם הסנטור שרוד בראון. באחת מהם, נראה כאילו את מחבקת אותו.
האם תרצי להגיב?
ולכך ענתה שולץ:
מר <נמחק> היקר
אני מתפלאה שלא מצאת תמונה שלי מנשקת את הסנטור בראון עד שהוא מתעלף מחוסר חמצן. הוא כל כך חמוד.
הוא גם בעלי.
ידעת את זה, נכון?

(למותר לציין, ששולץ השעתה את עצמה מסיקור הקמפיין של בראון או הקריירה הסנטורית שלו)

19. ולבסוף, אכזבה קשה משלי יחימוביץ' בעניין האוניברסידמיקולו באריאל. אין לי כח אפילו להתחיל להפריך את השטויות שטיעונים שלה בנושא. אולי אכתוב פוסט בהזדמנות. אבל אריאל רובינשטיין אומר דברי טעם.

5 תגובות:

  1. פוסט נפלא, נהניתי מכל כך הרבה דברים בו.
    כעורכת דין (לפחות לחודש הקרוב), אני מתקשה להאמין שיש מערכת ממוחשבת שיכולה להחליף אותנו. המערכת יכולה אולי לעשות מיון כלשהו של מיילים רלבנטיים ולא רלבנטיים, אבל עדיין מישהו יהיה צריך לעבור על כל אלה שסומנו כרלבנטיים ולראות מה בדיוק יש בהם ולהבין את ההשלכות והמשמעויות. אם ההגדרות יהיו רחבות מספיק אז יש להניח שאף מייל רלבנטי לא יסונן החוצה כבלתי רלבנטי, אבל עדיין צריך לעבור על אלו שכן נשארו בתמונה.

    הכי נגע לליבי - הבחור ששיחק Civilization. עשה לי חשק לעשות ניסוי כזה בעצמי. אני אישית משחקת בגירסה 4 של המשחק (לא שיחקתי בגירסה 2, התחלתי ישר בגירסה 3), והרבה פעמים מתפתה להמשיך את המשחק אחרי הסיום הרשמי שלו בשנת 2050. מוזר לי שלקח לו 10 שנים להגיע לשנת 3991, המשחק לא עד כדי כך איטי. ואני פחדנית מכדי להשתמש בנשק גרעיני, לכן תמיד ממהרת לכרות אמנות של פירוז מנשק גרעיני.

    ואם אתה עדיין בעניין של "משחקי הכס", חשבתי שתיהנה מהפוסט הבא:
    http://compress.co.il/culture/images/the_game_over_of_thrones#.UAgfYeGr_Id

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה!
      לגבי עורכי הדין - בודאי, זה לא שעורכי הדין כולם יעלמו ויוחלפו במחשבים. אלא שמחשבים יעשו הרבה מהעב ודה הטכנית שהיום נעשית בידי אנשים, מה שאומר שיצטרכו הרבה פחות עורכי דין, רק לדברים שבהם מותר האדם. זה די שומה למה שקרה למשרות הייצור החל בשנות ה60.
      לגבי משחקי הכס - ראיתי את הפוסט הזה אבל האמת שהוא לא עשה לי את זה. קצת דרמטי מדי מצד אחד ואומר דברים קצת מובנים מאליהם מצד שני. אבל אולי זה אני.

      מחק
  2. אכן פוסט מצויין במיוחד.

    חשבתי לומר לך שאתה חייב לצפות ב- Newsroom, הסדרה החדשה של אהרון סורקין. ו סדרה מאוד אינטליגנטית עם הרבה מלל ובעיקר הרבה התייחסויות לציבוריות, לאקטואליה ולפוליטיקה האמריקאית, ואני מוכן להמר שתיהנה ממנה מאוד (או תשנא אותה קשות, אבל זה פחות צפוי). בטוח שלא תהיה אדיש אליה.

    השבמחק
    תשובות
    1. מחכה לשמוע את דעתך. אולי בפוסט שייוחד לסדרה?

      מחק