בלוג על פוליטיקה אמריקאית, ופוליטיקה של מדינות אחרות; מחשבות על דת, על המגזר, ועל דתל"שות; וגם על כל מיני דברים אחרים.

יום שבת, 28 בינואר 2012

זוטי דברים

התגעגעתי, אז באתי. ויש הרבה זוטות לספר.

1. נתחיל בדקה/תוצאה: הפריימריז הבאים בפלורידה, ביום שלישי. לפי ממוצע הסקרים של real clear poltics, ברמה הארצית גינגריץ' מוביל ב3% על רומני, בפלורידה רומני מוביל ב9%.
2. במוסף "תרבות וספרות" של הארץ לפני כשבועיים הופיע שיר של סמואל בקט ולידו תמונה, לכאורה, של המשורר הידוע. אלא שהתמונה שנלקחה בחטף מהאינטרנט, היא הדבקה של הראש של בקט על תמונה של דוגמן קנדי. אני קראתי על זה בעין השביעית, אבל חלקים ניכרים מהאינטרנט חגגו על הטעות.
עורך המוסף בני ציפר פרסם חצי התנצלות ויותר התבכיינות השבוע:
אבל כדאי להרגיע את ציפר. זה לא שכל כך נהנים ללעוג לטעויות של אחרים; ישראלים נהנים ללעוג לטעויות שלו, הנאה די מובנת לאור הבוז העמוק שלו לישראליות בכלל ולישראלים בפרט.  
3. אם פספסתם את "מצב האומה" (לא התכנית, הנאום האמיתי השבוע), מכל האתרים שמציגים את הנאום הכי מוצלח לראות אותו בתוך חווית המולטמדיה שיצר ממנו הניו יורק טיימס.
4. ריק פרי לומד בדרך הקשה שבריצה לנישאות התוצאה הגרועה ביותר היא לא סתם חזרה להיות מושל טקסס, אלא שגם מצבו כמושל מאוד מחמיר. ואכן, הפופולאריות שלו בטקסס - מדינה רפובליקאית מאוד - צנחה ל40%; וידיעות כגון זו, על כך שמשלמי המסים של טקסס עומדים לשלם $800,000 על הוצאות האבטחה הכרוכות בקמפיין של פרי לא הולכות לעזור לו.
5. אחד הנקודות החזקות בתדמית של ניוט גינגריץ' - וזו נחשבת מוסכמה בכל החוגים הפוליטייים - היא שהוא "איש של רעיונות". יש לו הרבה רעיונות - על כך כולם מסכימים - הבעיה היא שכשבודקים אותם מתברר שיש לו הרבה רעיונות גרועים. על מושבת הירח שהוא מתכוון להקים רוב המדיה כבר דנה, אבל עזרא קליין דן בעוד כמה - כמו הרעיון ליבא מסינגפור את החוק המטיל עונש מות על נשיאת 2 גרם חשיש (בסינגפור זה 20 גרם, אבל סינגפור קטנה על גינגריץ'); הרעיון לרצף את הירח במראות כדי להאיר איזורים עירוניים מוסיימים באור יום בלילה כדי למנוע פשיעה;  ועוד. למעשה, הרעיונות של גינריץ' הם השראה למשחק הרשת Supervillain or Newt, שבו צריך לנחש, על עשרה רעיונות, האם מי שהגה אותם הוא גינגריץ' או נבל מסרט הוליוודי קלאסי. נסו! זה כיף!
7. לני חצי שנה כתבתי על הממשלה החדשה בפרלמנט האיזורי בסקוטלנד, שמורכבת כולה מהמפלגה בסקוטית הלאומית, והבטיחה להביא את נושא העצמאות הסקוטית למשאל עם בתוך ארבע שנים (כעת כבר שלוש וקצת). אלא שמתסבר שהמכשול בפני עצמאות שכזו בא מכיוון לא צפוי: הנחת היסוד של הסקוטים התומכים בעצמאות הוא שהם יתקבלו לארגונים שבריטניה שייכת אליהם, בעיקר האיחוד האירופי, ויהנו מכל ההטבות שהאיחוד נותן (הנחה כזו קיימת בחלקים נרחבים מאירופה, ועומדת בבסיס התופעה שהאיחוד דווקא מחזק את התנועות הלאומיות המקומיות, שמוצאות בו משענת כנגד מדינות הלאום להן הן שייכות). אלא שמתברר שכמה מדינות, ובראשן ספרד, מתכונות לחסום את דרכה של סקוטלנד לאיחוד; הסיבה פשוטה: ספרד מתמודדת את תנועות בדלניות בעצמה - בפרט בקטלוניה, בחבל הבסקים ובגליסיה; לאיזורים אלה (כמו לכל מחוזות ספרד) יש אוטונומיה נרחבת אבל חלקם מעוניינים בעצמאות מלאה. הממשלה הסוציאליסטית היתה יותר אוהדת לדרישות אלה ואילו הממשלה השמרנית שנבחרה לא מזמן הרבה פחות; ספרד מעוניינת להרתיע את התנועות הבדלניות שקרבה על ידי העמדת עיקרון של שמירה על הגבולות הלאומיים באיחוד האירופי - וחסימת דרכה של כל מדינה שפורשת ממדינת האם שלה.
(אגב, באופן אירוני, לפי סקרים אחרונים, רוב משמעותי של אנגלים - 43%-32% - מעוניינים שסקוטלנד תפרוש, בעוד שבסקוטלנד רוב קטן - 43%-40% דווקא מתנגד לפרישה).
8. מי אמר שהממשלה בסין לא מתחילה להיות יותר קשובה לאזרחים? הנה, לאחרונה,ובעקבות לחץ דעת הקהל, הממשלה המחוזית בביג'ין החלה להודות שיש זיהום אויר בעיר.
9. לפי מחקר חדש, יש אמריקאים שכל כך שונאים מסים שכדי להתחמק מתשלום מסים הם מוכנים להפסיד יותר ממה שהיו צריכים לשלם במס.
10.כתב ההגנה הכי מוצלח על ברק אובמה.
11. אם תהיתם מה קורה בדיוק עכשיו במעבר החציה המפורסם בעולם - אז הנה.
12. אחד הקטעים הכי טובים בonion - מגזין חדשות סטירי, בו גרובר נורקוויסט, ראש הארגון האגרסיבי למען הורדת מסים, שההשפעה המשעותית שלו בקרב סנטורים וחברי קונגרס רפובליקאים היא אחת הסיבות לסירוב המוחלט של המפלגה להעלות כל מס - מודה בפני המצלמות בסדרת רומנים שהיו לו עם מסים.
13. דייב ספנס, מועמד רפובליקאי למשרת מושל מיזורי טען שיש לו תואר בכלכלה. מתברר שזה נכון, חלקית: יש לו תואר בכלכלת בית.
14. הבחור הזה יודע לעצב נעלי עקב.
15. בחורי ישיבה חרדים שבאו ללשכת הגיוס לקבל פטור התלוננו כי הם נאלצו לחכות שעה ואך יותר. שערוריה. במיוחד הדהימה אותי התלונה: "הבעיה היא שלא יכולנו להרים קול עליהם, כשאתה שם אתה בהרגשה כאילו עושים לך טובה ואתה צריך לברוח כמו גנב מהמקום". אז אולי יש איזושהי שריד בושה עמוק בלב. (תודה למיכאל)
16. למחוקקים רפובלקאים ברחבי ארה"ב יש אובססיה לקשור כל חוק למקום המדוייק בחוקה שמאשר לחוקק אותו, אבל מחוקקי ניו המפשייר הרפובליקאים התעלו על עצמם: הצעת חוק חדשה שלהם קובעת שכל חוק צריך לבסס את הסמכות לחוקק אותו במגנה כרטה. כן, במגנה כרטה של המאה ה12.
17. אחרי שהתעצבנתי על נטשה מוזגוביה, חמי שלו כותב לאחרונה בהארץ על ארה"ב וכותב לדעתי מצויין. מדוייק ומעניין. אז יש תקוה.

בתקוה השבוע יהיה פוסט על איך רוברטס ואדלסון שינו לעד את הפוליטיקה האמריקאית (תלוי בפלורידה, אז נחכה איתו לפחות עד יום רביעי). היו עמנו! 

2 תגובות:

  1. אור, כרגיל פוסט נהדר.

    אבל משהו קרה לך בהגהה בפוסט הזה. טעויות זכר-נקבה, שגיאות מקלדת...

    אני כבר מעריץ אז לא מפריע לי, אבל ממליץ לעבור שוב על הפוסט.

    השבמחק