ללא ספק, הויכוח הציבורי שתמיד הכי שעשע עד כדי הרגיז אותי הוא הויכוח על שעון קיץ, מסיבה פשוטה: אם מסתכלים על הטיעון ה"דתי" בויכוח, בעד קיצור שעון הקיץ, למשך לא יותר מדקה, הוא קורס לתוך עצמו. שהרי מה היה הטיעון? שכדי לקום לסליחות צריך לקום מוקדם מבדרך כלל, ולכן יש לקצר את שעון הקיץ כדי להקל על המתפללים. אלא מאי? שהסליחות מוצמדות לזריחה, ובשעון קיץ הזריחה דווקא מאוחרת יותר; דווקא הקדמת שעון החורף היא שגורמת לשעות הקימה המוקדמות כל כך. בשנים האחרונות שמעתי ורסיה המנסה להציל את הטיעון הזה מהכשל הלוגי שלו וטוענת כך: נכון, הבעיה היא דווקא בזריחה מאוחרת שכן הסליחות מאריכות את תפילת שחרית, שיכולה להאמר רק אחרי הזריחה, וכאשר הזריחה מאוחרת כל כך, אי אפשר להספיק להתפלל וגם ללכת לעבודה. אלא שגם הורסיה הזו לא ממש מחזיקה מכיוון שהשליחות יכולות להיאמר לפני הזריחה, כך שאין שום קשר בין הטיעון לסליחות כפי שתמיד נטען.
תשאלו - אז למה המפלגות הדתיות כל כך מתעקשות על קיצור שעון הקיץ? או, אז הנה סיפור מעניין. בכל הממשלות הראשונות שר הפנים היה יוסף בורג מהמפד"ל. הוא, מסיבותיו השמורות עימו, לא אהב את שעון הקיץ. קורה, יש הרבה אנשים שלא אוהבים אותו. הוא ניסה למנוע את שעון הקיץ כולו, ומשלא הצליח, החליט למצער לקצר אותו. כשחיפש נימוק, מלמל משהו על סליחות. ומאז זה נתפס; כיום, ממש כמו אוזו ומוזו מכפר קקרוזו, המפלגות הדתיות נלחמות על הנושא הזה כי הוא נחשב בעיניהן "אינטירס של הדתיים" למרות שלאף אחד לא ברור באמת, עמוק בלב, למה; כל העימות הוא תרגיל באלימות פוליטית.
נזכרתי בזה בעקבות הקריאה המדהימה של הרב עובדיה יוסף הרב יעקב יוסף, בנו של הרב עובדיה, לרבנים להביא לחתונות חילוניות עדים פסולים, כדי שהנישואים לא יהיו תקפים, שהרי הנשים החילוניות חשודות על העריות וכך ימנעו ממזרים (הקרדיט למיכאל ששלח לי כבר לפני שבוע; עכשיו אני רואה שזה מתחיל להסתובב באינטרנט באופן כללי). האמת, אני לא כעוס או יותר מדי מזועזע. בודאי שיש כאן זלזול תהומי של יוסף בחילונים, אבל א. זה לא באמת חדש, וב. כדי להפגע מכך שאדם מזלזל בכך צריך שיהיה לך כבוד מינימלי לאותו האדם. אני רק רוצה להציע אבחנה פשוטה:
הקריאה הזו - ומבחינתי, כל עוד הרבנות הראשית לא יוצאת נגדה בכל גדול, היא תומכת בה - שומטת את הקרקע מכל טיעון ענייני בעד המשך המונופול של הרבנות הראשית על נישואים בישראל. לא רשימות שחורות ולא אחדות העם ולא בטיח - אחרי האמירה הזו, החשודים בעיקריים בסידור חתונות פסולות - על כל הבעיות שעלולות, לטענת תומכי המשך המונופול, להגרם מכך (זה גם טיעון שנופל, אבל זה כבר עניין אחר) - הם רבני הרבנות הראשית עצמם. אז עם מה נשארנו? עם מונופול בחסות המדינה, במקרה זה - הרבנות הראשית, עם מונופול על הנישואין - שככל מונופול מנצל את מעמדו המונופוליסטי, ואף יותר בשל ניחוח מלחמת התרבות המתלוה למגע של הממסד הדתי, המאוכלס רובו ככולו על ידי חרדים, עם חילונים, המעוניין לשמור על כוחו. הא ותו לא.
(אם הייתי הולך לקיצוניות, אולי אפשר להגיש בג"ץ להפקיע את הנישואין מהרבנות. אמנם סעיפו הראשון של חוק שיפוט בתי דין רבניים קובע שנישואין ייערכו בבתי דין רבניים, אבל הסעיף השני קובע שיערכו על פי דין תורה, וכאמור, כרגע הרבנות חשודה על כך שהיא בכוונה עורכת חתונות פסולות על פי דין תורה. אבל זו סתם קיצונות).
חוץ מזה שזה לא עובדיה יוסף אלא בנו - פוסט יפה בבלוג מעולה.
השבמחקנכון! תיקנתי.
מחקמסיבה שלא ברורה לי די צורכי, נישואין אזרחיים זה הבייבי שלי, או ליתר דיוק - המונופול של הרבנות על הנישואין זה סדין אדום מבחינתי.
השבמחקללא ספק, הקריאה לערוך חתונות פסולות די מוציאה את העוקץ מההתעקשות הדתית על מונופול על נישואין. יחד עם זאת, הטענה הדתית היא בעצם שעיקר הבעיה היא לא בנישואין אלא בגירושין - מה שחשוב זה שהגירושין ייעשו בצורה מבוקרת, כדי לוודא שאכן יש גט ואין חשש ממזרות. נכון שאם מראש עושים את הנישואין פסולים אז גם ממילא לא צריך גט ואז מה אכפת לכם גם שאנשים לא יתגרשו כמו שצריך. אבל דווקא אם יותרו נישואים אזרחיים ללא כל פיקוח, הם עוד עלולים חלילה "לתפוס" ואז אם לא יותרו כמו שצריך - שוב יש חשש לממזרות.
אבל הכל פה זה הרי כשל לוגי אחד גדול. הרי אם בני זוג חושבים שנישאו כדמו"י, אלא שנפל פגם בחופתם, הם יהיו נשואים מכוח קידושי ביאה, שהרי אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות, והלא בני הזוג כן בתכוונו להתקדש כדמו"י וראו את עצממ במקודשים. ולכן יש חשש ממזרות גם אם החופה היתה פסולה. ואילו דווקא אם בני הזוג בחרו לעשות נישואים אזרחיים שאין בהם שום חשש קידושין, ובכך הביעו את דעתם שאין ברצונם להתקדש כדמו"י - דווקא אז לא חל הכלל שאין אדם עושה בעילתו בעילת זנות (כי הם הביעו במפורש דעתם שאינם מעוניינים בקידושין אלא דווקא בזנות).
ולכן, כפי שכתבת בצדק, בדיוק כמו בעניין שעון הקיץ, כל הסיפור הוא רק מאבק כוחות, תרגיל באלימות פוליטית, עם מעט מאוד (אם בכלל) צידוק דתי אמיתי.
באופן אישי לגמרי, אני כרגע בדיוק מצויה בהתלבטות עזה בנוגע לגירושין ברבנות כן או לא, וקוראי הבלוג החכמים מוזמנים להביע עמדתם אצלי:
http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=112639&blogcode=13321700
(ואני מקווה שבעל הבלוג יקבל בהבנה את הפרסום העצמי הבוטה)
אז הנה בשבילך שיר, ראי את הפוסט הזה: http://hatraklin.org/2012/06/27/%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%90%D7%A0%D7%97%D7%A0%D7%95-%D7%91%D7%93%D7%A8%D7%9A-%D7%9C%D7%A0%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%90%D7%99%D7%9F-%D7%90%D7%96%D7%A8%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%AA/
מחקואור - פוסט מעולה
הקדמת אותי...
מחק(שעה אחריך נתתי אותו קישור בדיוק, משום מה לא ראיתי את התגובה שלך)
והנה דעה מעניינת ומנומקת של שרון שקרג'י בבלוג המשפט "הטרקלין":
השבמחקhttp://hatraklin.org/2012/06/27/%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%90%D7%A0%D7%97%D7%A0%D7%95-%D7%91%D7%93%D7%A8%D7%9A-%D7%9C%D7%A0%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%90%D7%99%D7%9F-%D7%90%D7%96%D7%A8%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%AA/
לכבוד הוא לי להיות לפלטפורמה לפרסום עצמי בוטה... :-)
השבמחקאור, אני יודע שבאריזונה יש איזור מסוים בלי שעון קיץ, אבל בתוכו יש איזור מסוים עם שעון ובתוכו עוד איזו בלי שעון, או משהו כזה...
השבמחקכמה שכבות של איזורים אחר בתוך השני עם ובלי שעון קיץ לסירוגין.
מכיר את זה?
תוכל לספר קצת? ואולי מה הסיבות הפוליטיות (אינדיאנים אני מניח)?
בדיוק כך.
מחקאריוזנה לא מפעילה שעון קיץ, כי הם לא אוהבים את זה. בתוכם, יש את השמורה של הנבאחו (לבטים אינדיאנים יש רמה מסויימת של ריבונות בשמורות שלהם), שבה יש שעון קיץ, ובתוכה יש את השמורה של ההופי שבה אין. (לינקקתי למשהו על זה כן: http://sadnadearaa.blogspot.co.il/2011/11/blog-post_13.html בסעיף 16) אני לא יודע למה הנבאחו וההופי בחרו כפי שבחרו אבל המצב הצב מתאפשר באופן כללי בגלל הריבונות האינדיאנית בשמורות.
התחרות שהעיקרית שאני מכיר לגיחוך הזה היא באינדיאנה - שבה גם אין שעון קיץ, חוץ ממחוז דירבורן שבו יש. אבל זה דווקא הגיוני - מחוז דירבורן הוא בפינה הצפון מערבית של המדינה ומכיל פרברים של שיקגו, והם מעוניינים לשמור על אותו שעון כמו שיקגו, שבה יש שעון קיץ. בכל מקרה, את הגיחוך הזה מכיר כל מי שראה את הפרק "20 שעות באמריקה" (פרק הפתיחה של העונה הרביעי), אולי הפרק הטוב ביותר של "הבית הלבן"