בלוג על פוליטיקה אמריקאית, ופוליטיקה של מדינות אחרות; מחשבות על דת, על המגזר, ועל דתל"שות; וגם על כל מיני דברים אחרים.

יום רביעי, 3 באוקטובר 2012

ערמת לינקים 3.10

מה חדש ברידר שלי?

1. אתם בודאי כוססים את ציפורניכם לקראת הדיבייט הראשון בין אובמה לרומני, המממש ובא מחר לפנות בוקר. אז אין צורך. מתברר שבעוד שדיבייטים הם שעשוע פוליטי מעניין, בדרך כלל הם לא משנים משמעותית את מצב המירוץ. דילן מת'יוז מסכם את הטיעונים לכאן ולכאן; (משום מה הפוסט הזה ירד, אבל יש סיכום של טענות דומות אצל לארי סבתו כאן). הגראף הבא מבהיר את העניין בצורה מאירת עיניים:
כמעט כל השנים נמצאות על הקו ממש, מה שאומר שהדיבייט לא השפיע על מצב הסקרים. החריגה הבולטת היא 76, אז איבד קרטר כ10% תמיכה לאחר הדיבייט - וזאת למרות שדווקא בדיבייט פורד הוא זה שפישל (הוא טען במהלך הדיבייט שבירת המועצות לא שולטת דה-פקטו בפולין, ושפולין עצמאית לחלוטין. זו נחשבת אחת מפדיחות הדיבייט הידועות). גם פדיחות דיבייט ידועות אחרות - למשל, but you're not Kennedy, mr. Quale (תיארתי כאן) - זכורות כפריטי טריוויה, אבל לא ממש השפיעו על המירוץ; אחרי הכל, בוש האב, וקווייל כסגנו, ניצחו. אבל יהיה מעניין.
2. ואם אתם רוצים באמת דיבייט מעניין, סמנו את ה6.10 ביומניכם:

3. פול ראיין התראיין בפוקס ניוז ביום ראשון, והמנחה החל להקשות עליו כיצד ניתן ליישב את שלוש הנחות היסוד של תוכנית המס של רומני: להוריד את שיעור מס ההכנסה הבסיסי ב20%, לא להעלות את הגרעון, ולא להעלות מסים על מעמד הביניים (שרומני מגדיר אותו ככל מי שמרויח $200,000 לשנה או פחות). זאת לאחר שכל מכוני המחקר העצמאיים שבדקו את תוכנית המס הזו הגיעו למסקנה שהיא בלתי אפשרית מבחינה מתמטית - אין מספיק חורי מס, המשפיעים רק על העשירים, שרומני יכול לסגור כדי לכסות על הורדת שיעור המס ב20%, מה שאומר שרומני יאלץ או להגדיל את הרגעון או לבטל הקלות מס שמשפיעות על מעמד הביניים, כלומר להעלות מסים על מעמד הביניים. זה היה הבסיס להערת המחץ של ביל קלינטון בנאומו בועידה הדמוקרטית על חשיבותו של חשבון בסיסי.
מכל מקום, כריס וואלאס המראיין לחץ את ראיין וראיין התחמק והתחמק עד שבא עם שורת המחץ: I don't have time to go through ll the math:
(http://www.youtube.com/watch?v=PM66-SxHDu0) אם זה באמת מעניין אתכם, עזרא קליין כן עבר על המספרים, וזה די מהיר. פשוט התוצאה לא נעימה כל כך לראיין: זה בלתי אפשרי.
4. ועוד אפיזודה מעניינת מסוג זה: כתב שאל את דובר הקמפיין של רומני האם אפשר לקרוא למדיניות החוץ של רומני "ניאו-שמרנית". הדובר ניסה להתחמק על ידי מתן מין נוסחה שלא עונה על השאלה. העיתונאי שאל שוב, הדובר ענה שוב עם הנוסחה המטופשת. פעם. ופעמיים. ושלוש. רק בפעם השמינית הכתב התייאש.
4. המשחק הזה פשוט ממכר (הישא שלי: טעות ממוצעת של 3 מיילים. מה אתכם?)
5. ניו אורלינס היא העיר האמריקאית הגדולה הראשונה שמגיעה למצב שאין בה אף עיתון יומי מודפס. העיתון הראשי של העיר, New Orleans Times-Picayune, עובר למהדורה דיגיטלית בעיקר, ומהדורת הדפוס שלו תופיע רק שלוש פעמים בשבוע. מישהו אמר מעריב?
6. והנה החשיבות המדעית האמיתית של תחנת החלל הבינלאומית: כך אפשר לחקור ולגלות כיצד ניתן לבצע תרגילי יויו ללא כבידה:

(http://www.youtube.com/watch?v=ni4j5K4Lz3o. הקרדיט לבלוג explore)
7. חשבתי בזמנו לכתוב משהו על נאומו ה הו-כה-חשוב של ביבי באו"ם, אבל אפשר לסכם בפוסט הזה של שוקי טאוסיג, באיור הבא של אבנר רסל:
ובמשפט הסיכום המצויין של אמנון אברומיביץ': מי שכל חייו הם נאום, כל נאום הוא נאום חייו.
8. בהמשך לפוסט על יוון, לפי מחקר חדש (זהירות, PDF) שליש מהגרעון הייוני נובע מהעלמות מס של עצמאים.
9. פעם התקיימה מדינה ששפתה הרשמית אפסרנטו.
10. המאמר המדעי האולטימטיבי (קרדיט לגרג מנקיו).
11.  אתם בודאי מכירים את הסיפור (לא יודע אם הוא אגדה אורבנית או לא) על כך שגודל מנועי הסילון של מעבורת החלל נובע מגודל ישבנם של סוסים רומאיים (בקצרה: גודל מנוע הסילון נובע מהגודל המקסימלי שיכול לעבור במנהרות הרכבת בארה"ב שכן הם מובלים במנהרות רכבת. גודל המנהרות נובע מרוחב הפסים, שהוגדר לפי רוחב סטנדרטי של דרך אמריקאית, בתורו גודל הוגדר לפי רוחב דרך אנגלית שהנוצרה לפי רוחב הכרכרה הרומאית, הנובעת מרוחב ישבנו של הסוס הרומאי). בדומה, וויל פמיה מצא את הקשר בין נפילת האסטרוטיד במפרץ מקסיקו לפני 75 מליון שנה (שהשמידה את הדינוזאורים) לבין מחוזות דמוקרטיים מאוד במדינות הדרום. גדול.
12. מרק סנפורד, מושל דרום קרוליינה שזכה לקבל "נקודות של סטייל" על השערוריה הפוליטית שלו - הוא נעלם לשבוע כדי לבקר את פילגשו בארגנטינה - מתחתן איתה.

2 תגובות:

  1. מסתבר שגם מכוני מחקר באה"ב לא מבינים בכלכלה. הורדת מס מבעלי העסקים היא מנוע צמחיה. בעלי העסקים יוכלו לחזור ולפעול תוך גיוס כוח אדם נוסף, דבר שיוריד את רמת האבטלה. יותר עובדים, יותר תושצרת, יותר כוח קנייה בשוק, יותר מכירות, יותר רווחים ומכאן שיותר מיסים.אבל היותר מיסים יהוו פקטור ישיר לצמיחת והתחזקות המשק.זוהי תוכניתו של רומני, ולדעתי זוהי תוכנית בטוחה ויעילה. אובמה עשה את ההיפך, הקשיח מיסים ובכך עסקים, בעיקר קטנים ובינוניים נסגרו ונסגרים. מכאן שגם הכנסות המשדינות והממשל הפדרלי קטנו.
    במקביל רומני הבטיח לצמצם את התקציב, תוך השארת תקציב הבטחון בגודלו המקורי. כוונתו של רומני להקטין את המשרדים הממשלתיים. מכאן שצפוי לפי תוכניתו של רומני שהממשל יגדיל את הכנסותיו ממסים ויצמצם את הוצאותיו ע"י צמצום התקציב. ההפרש ישמש לכיסוי הגרעונות הגדולים.
    לדעתי תוכניתו של רומני טובה וישימה.

    השבמחק
    תשובות
    1. 1. בהחלט יתכן שתוכנית רומני תביא לצמיחה, אבל כמה? והאם הצמיחה תספיק כדי לכסות על הבור בתקציב? אם יש לרומני איזשהו ניתוח כלכלי שמצליח לאזן את המספרים באמצעות הנחות על צמיחה שיציג אותו לציבור ואז אפשר לדון עליו. כל הניתוחים הכלכליים שפורסמו עד היום - כולל כאלה המניחים את ההנחות האגרסיביות ביותר לגבי השפעת קיצוצי המס על צמיחה - לא הצליחו לאזן את המספרים. כתבתי על זה קצת בפוסט החדש.
      2. אובמה לא העלה מסים כלל בכהונתו (פרט להעלאה קטנה של המס על סיגריות ומיטות שיזוף) ולמעשה קיצץ קיצוץ מסיבי במסים כחלק מתוכנית התמריצים. אין גם ם עדויות על שיעור גבוה במיוחד של סגירת עסקים קטנים ובינוניים (שלא קשור במיתון של 08-09). אלה שתי talking points רפובליקאיות פופולאריות רק שאינן נכונות.
      3. רומני הבטיח לא רק לשמר אלא אף להגדיל את תקציב הבטחון ל4% מהתוצר. הוא גם הבטיח לא לגעת בביטוח לאומי ובמדיקייר. כדי לאזן את התקציב באמצעות קיצוץ הוצאות בשאר התחומים הוא יצטרך לקצץ 40% מהממשל הפדרלי. (כולל בקרי שדות תעופה, פיקוח על הגיינה של מזון,בקרת מגפות, מעקב אחרי הוריקאנים ועוד כל מיני שירותים שוליים כאלה). זה לא סביר ובלתי אפשרי פוליטית גם אם היה רוצה.

      מחק