בלוג על פוליטיקה אמריקאית, ופוליטיקה של מדינות אחרות; מחשבות על דת, על המגזר, ועל דתל"שות; וגם על כל מיני דברים אחרים.

יום שני, 1 באוקטובר 2012

בשולי הקיץ

באיחור מה, וזה נושא די זניח, אבל בכל זאת לא יכולתי להתאפק.
שלל בלוגרים, כאלה שאני מעריך וכאלה שאני לא כל כך, כתבו על שעון הקיץ. כך למשל גלעד סרי-לוי, הלל גרשוני, תמר עילם גינדין. עיקר הטיעון הוא זה: ההנחה כאילו בכל מדינות העולם מונהג שעון קיץ ארוך איננה נכונה, ובשאר העולם דווקא יש דיון ער על שעון הקיץ, ויש טיעונים טובים לכאן ולכאן. והמשך הטיעון - שנאמר במובלע או במפורש - הוא שהסיבה לכך שאצלנו מתנגד הציבור החילוני לקיצור שעון הקיץ היא רק כי החרדים הם אלה שפועלים להנהיג את הקיצור הזה.
הם צודקים, אבל יותר ממה שהם חושבים.
נכון. ביחס לשעון קיץ שורר ויכוח בעולם. הגם שברוב מדינות המערב מונהג שעון קיץ יש לו מתנגדים לא מעטים בכל מיני מקומות, וישנן מדינות או חלקי מדינות שלא מנהיגות אותו (המקרים האהובים עלי הם אידיאנה, שלא מנהיגה שעון קיץ פרט למחוז דירבורן, ואם לא ראיתם עדיין את הפרק "20 שעות באמריקה" של הבית הלבן לכו לראות ותחזרו לפוסט, ואריזונה, שלא מנהיגה שעון קיץ, פרט לשמורת הנאבאחו בתוכה שכן מנהיגה, פרט לשמורת ההופי שבתוך הנאבאחו שלא מנהיגה). בקיצור, אין סיבה אינהרנטית שחילוני יתומך בשעון הקיץ.
אבל גם אין סיבה אינהרנטית שדתי יתנגד לו. הטיעון הישן היה בדבר הנוחות לקום לסליחות - שאין בה שום הגיון מכיוון שהזריחה דווקא מאוחרת יותר לפי שעון הקיץ ולכן נוח יותר לקום לסליחות ומכל מקום כיום זה לא רלוונטי כי מסיימים את הנהגת שעון הקיץ לפני יום כיפור. ויום כיפור עצמו הוא בכל מקרה 25 שעות; יש כאלה שנוח להם להתחיל לצום מוקדם ולסיים מוקדם, ויש כאלה (למשל אני ומשפחתי) שדווקא יותר אוהבים את מוד תשעה באב שבו מתחילים ומסיימים לצום מאוחר (כי יום כיפור בערב, אחרי שמסיימים ערבית ב19:00, אלה השעות המתות הקשות). ובכל מקרה הדבר היחידי בסדר יום כיפור שתלוי בשעון הוא זמני התחלת שחרית ומנחה בבתי הכנסת, ואף אחד לא קבע שחייבים להתחיל ב8:00 בבוקר - אם קהילה כל כך אוהבת את שעון החורף, היא יכולה לנהוג לפיו גם אם מונהג שעון קיץ כללי ולהתחיל את התפילה ב9:00.
אז מה הסיפור? הסיפור הוא פשוט: יוסף בורג רצה לבטל את שעון הקיץ ב76, כי הוא לא אהב את שעון הקיץ, כמו שהרבה אנשים לא אוהבים אותו. אנשים שכן אוהבים את שעון הקיץ עתרו כנגדו (שימו לב, עד כאן לא עורבו בכלל טיעונים דתיים) ובג"ץ קבע ב1980 שלשר הפנים אין סמכות לבטל את שעון הקיץ אלא רק להחליט על משכו. או אז שלף בורג נימוק דתי כדי לקצר את שעון הקיץ: שעון הקיץ לא נוח לסליחות. הנימוק הזה פשוט לא נכון, אבל הוא היה יותר נוח לבורג מאשר לומר "אני פשוט לא אוהב שעון קיץ".  ויתר דברי ימי שעון הקיץ הלא הם כתובים בספר דברי הימים לויקיפדיה.
אבל, תשאלו, אם אין באמת נימוק דתי אמיתי מאחור קיצור שעון הקיץ, למה מתעקשות המפלגות הדתיות לקצרו? פשוט מאוד: מכיוון שהן יכולות. מרגע שהוצמד לקיצור שעון הקיץ נימוק דתי, הן יפעלו לכפות את קיצורו על הציבור בלי קשר לתוכן הנימוק; זה אינדיקציה מבחינתן ליכולתן להפעיל אלימות פוליטית, לשמה.
רוצים הוכחה? בבקשה: אם כל העניין של קיצור שעון הקיץ הוא נוחות הצום ביום כיפור, האם שמעתם איזהשהו ח"כ או מנהיג ציבור דתי שטוען שדווקא לו נוח שיום כיפור יתחיל מאוחר? תשוו - לקוראי הבלוג הדוסופילים - לחבריכם הדתיים, האם גם ביניהם לא מצאתם אף אחד - אף לא אחד - שלא נוח לו שיום כיפור מתחיל מוקדם? ונניח שהנימוק תקף, אם מודבר בנוחות גרידא, האם לא היה הגיוני מצד ח"כ או מנהיג ציבור דתי אחד לפחות להציע דווקא לוותר בסוגיה הזו -  שאחרי הכל, כל כולה נסובה סביב נוחות - כדי להשיג הישגים בתחומים אחרים בהם ההתנהגות ברשות הציבור מפרה באופן מהותי את ההלכה, כמו שבת וכשרות?

בקיצור, העניין הוא אלימות פוליטית ותו לא; וכשזה המצב, מאוד הגיוני מצד הציבור החילוני להתנגד לקיצור שעון הקיץ ללא קשר לנימוקים הענייניים; שכן כל מהותו של מהלך הקיצור הוא הפעלת אלימות פוליטית, שהגיוני להתנגד לה. בנסיבות האלה, כל נסיון לשכנע למה ראוי לקצר את שעון הקיץ, מבלי שהוא מלווה בקולות מהצד הדתי למה ראוי דווקא לא לקצרו - כלומר מבלי שבאמת הופכים את הדיון לאורתוגונאלי לסוגיית הכפייה הדתית - הוא נסיון לשכנע למה היריקות האלה הן באמת גשם.

נ.ב. קרדיט לבלוג "תבוא מחר" שהבהיר חלק מהפרטים בתהליך ההסטורי; ונסיונות ההנמקה של הדתיים מבין קוראיו לסיבת הקיצור שעון הקיץ בפוסט הזה פשוט מאירת עיניים.
נ.ב. 2 אם יש לכם תחושה של דז'ה-וו אתם צודקיםף כבר כתבתי על זה כאן. אלא שהנימוקים המתחכמים בסגנון "זו אמנם דעה של החרדים אבל בעצם צריך לקבל אותה מסיבות ענייניות" הוציאו אותי מספיק משלוותי כדי לכתוב שוב. קבלו נא את סליחתי.

חג שמח ושנזכה להגיע מ25 לפחות עד 27.

2 תגובות:

  1. אני עונה לך בתור דוס למחצה /דוסופיל/מכיר דוסים רבים

    מה שאתה אומר לגבי משפחתך הוא חידוש גמור. מעולם לא פגשתי/ראיתי/שמעתי מישהו שסובל מזה שיום כיפור חל מוקדם. רובם המוחלט של הצמים סובלים לקראת מוצאי יום הכיפורים כשהמיגרנה מתגברת ואכן כל דקה מתארכת היא סבל בל יתואר ואז ההבדל אם הצום מסתיים ב 18.09 ולא ב19.09 הוא משמעותי ביותר.

    השבמחק
  2. האבסורד של "שקר האפרטהייד" בתוך ישראל הרב-גזעית שאירגנה ערבייה-ישראלית שנבחרה במדינה הדמוקרטית.

    בדיוק כשבממשלת ישראל [יוני 2021], המפלגה האיסלאמית בקואליציה, שר ערבי, 2 סגן יו"רים ערבים ושלושה ראשי ועדים ערבים, תווית "האפרטהייד בישראל" מעולם לא נראתה מגוחכת יותר ...

    עצם ועידת ה"אפרטהייד" [יוני 2021] בישראל בתוך בניין הכנסת שאורגנה היום על ידי חברת כנסת ערבית שנבחרה [עאידה תומא-סולימאן] בישראל רב-גזעית ... מתנגדת לכותרתה ולהגדרות שלה עצמה. האם אפרטהייד דרום אפריקה היתה מאפשרת ועידה כזו בבנייני ממשלתה?

    האם איזושהי מדינה ערבית יכולה לארגן ביקורת עצמית כזו? שלא לדבר על ה"מדינה-העתידית" פלסטין הערבית האפרטהייד לחלוטין. במקום בו הכריז מחמוד עבאס ה"מתון "בשנת 2012, -" אם אנו רוצים מדינה עצמאית, אני לא אקבל אף ישראלי אחד בשטחינו", [טיהור גזעני, אתני].


    ___



    ממציא השמצה היה אחמד שוקירי ב -17 באוקטובר 1961 (בהקשר לכך שהוא התנגד לאייכמן להישפט בישראל והוא קידם ב 30 בנובמבר 1962 את הטאקוארה הנאצית בשנת 1962, הקבוצה הנאצית ששמרה על אייכמן וגילפה צלב קרס על גרסיאלה סירוטה ב- 21 ביוני 1961).

    טשטוש האפרטהייד שהשמיע 5 וחצי שנים לפני מלחמת 67 '.

    הבחור הזה, שוקיריי היה משתף פעולה של היטלר מאז 1941 והצדיק את השואה בקיץ 1946.

    {הרקע הנאצי של אחמד שוקאיירי - עבודתו עבור היטלר:

    מוזכר בבית-הנבחרים של ארה"ב ב- 26 ביולי 1961 על ידי הנציג הולצמן; ב- 3 בפברואר 1964 על ידי הנציג סקוט; על ידי הנציג פרבשטיין ב- 26 בינואר 1965 ונזכר על ידי ד"ר סימארד ל NYT - צוטט ב- New York Jewish Detroit. ב-3 בפברואר 1967. עמ '9. שוקיירי גם הצדיק את השואה - כפי שדווח ב'בני ברית', 12 ביולי 1946)}.



    ___



    מאז 1961, כל אמצעי הביטחון שננקטו בישראל "הותאמו" להשמצה ה"מיוסדת" כבר 'כברירת מחדל'.

    ג'ימי קרטר בשנת 2006 הבהיר כי ישראל היא דמוקרטיה נהדרת השווה לכל, וכי בחירתו במונח הזה היא רק לגבי ה"שטחים", ואף גם שם לא הצליח להראות שום השוואה. עומר שאקיר מ- HRW היה פעיל פרו-ההשמצה בכל ישראל מאז שהיה סטודנט בשנת 2010, אלא שאז הוא עדיין נאבק בזה ("BDS בארה"ב, 2001-2010." נורא ערקת, קיץ 2010). בשנת 2021 הוא שינה, הרחיב והגדיר מחדש את האפרטהייד רק כדי לוודא שהתעמולה שלו תידבק. כי יש גזענות ערבית, ועוד איך.


    ___



    אגב, אם מדברים על גזענות אמיתית, אלו שצוווחים על יהדוזיציה judaizing בירושלים, מה כל הקמפיין הזה, אם לא אנטי-יהודי מובהק? אז ערביזציה, איפוא, כן כשר לפי זה?

    השבמחק