בלוג על פוליטיקה אמריקאית, ופוליטיקה של מדינות אחרות; מחשבות על דת, על המגזר, ועל דתל"שות; וגם על כל מיני דברים אחרים.

יום שני, 10 בדצמבר 2012

כלב שמירה דה-לה-שמאטע

יוסי ורטר מסכם היום ב"הארץ" את פרשנותו לגבי הבחירות:
ארבעה ימים לאחר הגשת רשימות המועמדים הסופיות לכנסת ה-19 לוועדת הבחירות המרכזית, התמונה האלקטורלית שמסתמנת לפי שעה היא, בשתי מלים: המשחק נגמר.
שזה די מדהים, בהתחשב בעובדה שהבחירות הן בעוד חודש וחצי (בתקופה המקבילה בבחירות 2006 קדימה היתה עם למעלה מ40 מנדטים בסקרים). לא מכיוון שאני מזלזל בסקרים - אני די מזלזל בהם, שכן כמה נתוני בסיס לא קיימים בהם כמו כמה אנשים עוד לא החליטו, או הערכה מה הסכוי שבאמת בוחרים ילכו להצביע (מה שמכונה בארה"ב likely voters) - אבל אי אפשר להתעלם מתמונה די עקבית שהסקרים מציגים של נצחון הימין. מה שמדהים הוא התזמון: למה דווקא עכשיו יוסי ורטר מכריז ש"המשחק נגמר"? כי הרשימות לכנסת הוגשו.
מבחינת רובה המכריע של התקשורת הישראלית, הדבר היחידי שמעניין וראוי לסיקור במערכת הבחירות הזו הוא הרכילות הפוליטית: מי הולך עם מי ולמה. מה מצעי המפלגות? מה הן מבטיחות או מתיימרות לעשות אם תבחרנה? איך כל אחת מהן עומדת להתמודד עם המשבר התקציבי שבגללו הבחירות האלה הוקדמו מלכתחילה? יוק. מעניין רק מה איך בדיוק תראינה הרשימות ומי יתאחד עם מי. ואם זה מה שמעניין, באמת הרגע האחרון שמעניין הוא הגשת הרשימות, ומכאן ואילך נותר רק ללכת להצביע.
אבל תרשו לי להציע הצעה מהפכנית: מה עם דיון על מדיניות?
מפלגת העבודה פרסמה לפני כשבוע תוכנית כלכלית (זהירות, PDF), דבר שמפלגה לא פרסמה בישראל מאז אולי 1985. העיתונות כמעט לא התיחסה אליה, למעט בעיתונות הכלכלית. (אני מתכנן פוסט על הנושא הזה אז לא הוספתי לינקים). מה התוכנית הכלכלית של הליכוד? של נפתלי בנט? של התנועה? של יש עתיד? איך כל אחת מהן מתכננת להתמודד עם המשבר התקציבי של 2013?
ציפי ליבני טענה שהיא באה להרים את הדגל המדיני, ועמיר פרץ טוען שלכן עזב את מפלגת העבודה וחבר אילה. מה הוא איפוא המצע המדיני של לבני? מה התוכנית שלה? מה התוכנית של ביבי? היחידי שהציג מצע מדיני בינתיים הוא סרטון היו-טיוב של נפתלי בנט, זה נראה לכם רציני?
לא מזמן היו בחירות בארה"ב, אז אפשר להשוות. אפשר היה ללעוג לרפובליקאים על כך שתוכנית המסים של מיט רומני בלתי אפשרית מתימטית, או שהרפובליקאים מקדמים מדיניות קיצונית בניחס לבריאות נשים והפלות, אבל לפחות היה שם דיון על מדיניות, על מה הם מתכננים לעשות ולא רק על עם מי הם דיברו או לא דיברו. לא ראינו שום התחלה של דיון כזה בתקשורת הישראלית, ויוסי ורטר, כמבלי משים, מזקק את הכשלון הקולוסאלי של העיתונות הישראלית בנושא. היא אולי מתהדרת בטענה להיות "כלב השמירה של הדמוקרטיה", אבל אין כאן שום כלב שמירה אם כל מה שהיא מדווחת לנו זו רכילות.

3 תגובות:

  1. כלב נובח לא נושך, ולא שאני מביעה כאן איזו דעה פוליטית

    השבמחק
  2. אגב רפובליקאים ותוכניות בלתי אפשריות מתמטית, ראה לינק לגבי התוכנית של שלי יחימוביץ':
    http://www.haoona.com/article_i.asp?id=1099

    השבמחק
    תשובות
    1. אהבתי את הקישור (במובן של קישור לנושא, לא לינק).
      תוכנן פוסט תוכנית כלכלית לש יחימוביץ' לסופ"ש הזה - תהיה גם התיחסות למאמר.

      מחק