בלוג על פוליטיקה אמריקאית, ופוליטיקה של מדינות אחרות; מחשבות על דת, על המגזר, ועל דתל"שות; וגם על כל מיני דברים אחרים.

יום שישי, 2 בספטמבר 2011

מוניות ניו יורקיות, כסף ועצבים איטלקיים, כלכלה ומדע סיני, ימי הולדת, דברים מעצבנים, דברים יפים, ושאר דברים


1.לטובת המשקיעים המתוחכמים: רשיון מונית בניו יורק היה השקעה טובה יותר מאשר זהב, נדל"ן או כל סלי המניות המובילים. (אין לראות בבלוג זה המלצה לרכישת ניירות ערך וכו' וכו')
2. . אחד מהחוקים השנויים במחלוקת באיטליה לאחרונה הוא חוק לאיחוד רשויות מקומיות קטנות (בדומה לחוק שהושק אצלנו בקול ענות תרועה לפני כמה שנים, ולאחר לחץ של ראשי רשויות מהליכוד צומצם עד שהוחל לבסוף רק על בערך ארבע רשויות, רובן דרוזיות, וכן איחוד מכבים רעות עם מודיעין). כמובן, שראשי הרשויות הקטנות המיועדות לאיחוד מתנגדים בתוקף, ואחד מהם - ראש העיירה פלטינו ממזרח לרומא - אף עשה מעשה והכריז על העיירה שלו כמדינה עצמאית, כולל הדפסת שטרות עצמאיים, הפלוטינו:
3. ואולי השערוריה הזו, כמו גם החקירות הרבות ביחס ליחסו הבעייתי משהו למין או לכסף, הביאו את סיליביו ברלוסקוני לקרוא למדינתו מחורבנת ולאיים לעזוב אותה.
4. עיריית בני-ברק מכסה תמונות של נשים בשלטי פרסומת  (כולל בדרך ז'בוטינסקי, מעורקי התחבורה הראשיים של כלל גוש דן) בטענה שהן לא חוקיות, לא פחות, והסימוכין שהיא מביאה לכך הוא חוק עזר עירוני של בני ברק  האוסר על פרסום ה"פוגע בתקנת הציבור או ברגשותיו". מדהים. הפרטים כאן.
5. בטח ראיתם את זה כבר, אבל אם לא, פטריות, מסתבר, הן אינטלגנטיות להחריד. (הקרדיט לאורן מאלגוסק)
6. אם תחשבו על זה, העובדה שצריך כמעט שעה כדי להעלות את כל הנוסעים למטוס היא די מדהימה. זה מריח כמו חוסר יעילות משווע, בטח יש איזו דרך טובה יותר לעשות את זה. אז מתברר שיש: דר' ג'ייסון סטפן, אסטרופיזיקאי, המציא שיטה פשוטה למדי לעשות בורדינג: בגדול, קודם עולים הנוסעים היושבים ליד החלון, לאחר מכן אלה שבמקום השני מהחלון, לאחר מכן נוסעי המעבר. התוצאה? ירידה של זמן העליה למטוס בחצי:
7. אל חשש, גם בארה"ב צריך להפקיד את הבושה בכניסה לבניין עם הקבלה לתוכנית MBA יוקרתית מספיק: בלא פחות מ25 מתוך 100 החברות הגדולות בארה"ב, שכר מנכ"ל החברה היה גבוה יותר מסך המסים הפדרליים שהחברה שילמה.
8. מזל טוב לאימייל, שלפני כשבוע חגג יום הולדת 29 לטביעת שמו, ואם אנחנו בשוונג אז גם מזל טוב ללינוקס, ליום הולדת ה20. כן יזכו לשנה הבאה, וכמתנה קטנה, קצת קאלט: ממומחי תוכנית המחשבים "זומביט", מסבירים מהו אי-מייל:
ואחרי שהשתעשעתם, חישבו על כך שהקטע הזה הוא מ1996, לפני 15 שנים בלבד.
8. מאמר של שני כלכלנים סיניים מעריך שהצמיחה בסין תקטן ב50% בשנים הקרובות. מה שמעניין בו - מלבד המסקנה הפרובוקטיבית, והעובדה שהצנזורה הסינית הרשתה לו להתפרסם - הוא שהמאמר הזה הוא מהמקומות הראשונים שקראתי שמתייחס לפיל הגדול בחדר ביחס לכלכלה הסינית: מדיניות הילודה של הילד הבודד למשפחה, שהקטינה באופן דרמטי את גדילת האוכלוסיה סינית - בשנת 2010 האוכלוסיה הסינית ירדה לראשונה אל מתחת לקו היציבות הדמוגרפית, והיא מתחילה לקטון - שתביא למשבר פנסיה אדיר כשדור ההורים של המדיניות הזו יגיע לגיל הפנסיה (שלא לדבר על עיוות היחסים המספריים בין המינים - כיום בסין על כל חמש נשים יש שישה גברים).
9. ואם כבר בשוונג הסיני, מתברר שכ30-40% מהמאמרים המדעיים בסין מועתקים.
10. זה פשוט יפה:
11. וגם זה, למרות שמכיוון אחר לגמרי:

HEAD ON from lior ben horin on Vimeo.
12.הנה רץ מרתון שלקח את הערצתו לאפל טיפה יותר מדי ברצינות.
13. בדעיבד, אנחנו יודעים שהוריקן איירין נחלשה לפני שהכתה במדינות צפון מזרח ארה"ב, ולכן פגיעתה לא היתה דרמטית. אבל עדיין התצלום הזה של איירין מהחלל מרשים:

14. דן אלהרר מקבל שירות דה-לוקס.
15. כמעט שכחנו כבר את רעידת האדמה שהרעידה את צפון מזרח ארהב, אבל באיחור אופנתי מצאתי את רשימת הtweetים הטובים ביותר בעקבות הרעידה, כפי שאסף עזרא קליין. הטוב ביותר לדעתי מתייחס לספקולציות האם כריס ריסטי, מושל ניו ג'רסי שסובל מעודף משקל קיצוני, יכנס או לא למירוץ לנשיאות:
 @pareene: “I think Chris Christie just jumped into the race.”
16. במסגרת העניין האינטנסיבי במלחמת האזרחים לרגל ציון 150 שנה לריצתה, מחקר באמריקן אינטרס מראה שלו מסיבות כלכליות בלבד, היה יותר משתלם ללבני הדרום לשחרר את כל העבדים השחורים (על כל הנזק ברכוש שנבע מכך) אל מול הנזק שנגרם לדרום בדיעבד בשל המלחמה, שכן הנזק הזה היה גדול יותר. ואני אוסיף: אבל הדרום לא היה מסוגל לעשות את הקפיצה הפסיכולוגית הזו שכן הוא ראה את העבדות כמגדירה אותו, ובכך גרר את עצמו לאסון. אבל על זה כבר כתבתי פעם.
17. אין כמו רוח אהבת החינם של יתד נאמן, למשל כאשר בקריקטורה שלו הוא משלב את סמל מדינת ישראל עם צלב קרס (ובשיא האירוניה, כותב מתחת "שנאת חינם"). וכל זה בגלל הספקולציה שבעקבות המחאה החברתית תבוא דרישה לקיצוץ מתקציבי הציבור החרדי.

להתראות בהפגנה. אל תרשו לעצמכם לא ללכת, אחר כך בעוד 40 שנה כשתצטרכו לספר לנכדיכם איפה הייתם אז, יהיה די מבאס לומר שהייתם בבית וראיתם טלויזיה.

7 תגובות:

  1. כמה נקודות:
    4. חברות הפרסומות יודעות על הנקודה הזו והן עצמן מתיעצות ומורידות תמונות כאלה.
    6. תלוי בגודל הטיסה . ועוד יותר מכך תלוי אם ציבור הנוסעים ישראלים או לא...:(
    8. סינית זו השפה לדעתי שהכי משתלם ללמוד,להיפך מהתחזיות הנ"ל . אם ארה"ב נכנסת לירידה של ה -W , היא לא תתאושש ממנה כ"כ מהר וזה יותר צפוי מ- L ארוך...ואם כך, המעצמה הבאה תהיה סין...

    השבמחק
  2. תודה על התגובה!
    4. וגם אם כן - אז מה? העובדה שחברות הפרסום משתפות פעולה לא הופכת את המדיניות הזו לפחות בזיונית; כל הרשתות האמריקאיות הרשו עד שנות ה60 לזכייניהן במדינות הדרום להגדיר מדיניות של כניסה ללבנים בלבד וזה לא הפך את המדיניות לצודקת. ולענייננו - נדמיין אישה שנוסעת לתומה ברחוב ז'בוטינסקי, ורואה מודעת פרסום שדמות האישה שבה נמחקה או כוסתה במודעה "המודעה הזו לא חוקית".האם רגשותיה לא יפגעו? או שנשים אינן בכלל הציבור שאת רגשותיו עיריית בני ברק מצווה לכבד?
    6. ברור, אבל עדיין יש מקום לקוות שיהיו שיפורים. ואני דווקא לא סבור שישראלים יטו פחות מאחורים להקשיב להוראות בורדינג אם הן ברורות ומדוייקות.
    8. בהחלט ייתכן. אבל צריך לפחות לקחת בחשבון את האפשרות שהדמוגרפיה תפגע בכלכלה הסינית. מכאן ואילך - איש לא יודע להיכן באמת התפתחו הדברים.

    השבמחק
  3. לגבי סין והיותה מעצמה - בתור מישהו שלומד יחב"ל ומזרח אסיה, יצא לי לשמוע מרצים משני הצדדים מתייחסים לנקודה הזו, והדעות חלוקות בנושא. בסופו של דבר הכל יורד לנקודה של האם ממשלת סין תצא מהמנטליות של מדינה מתפתחת ותעבור למנטליות של מדינה מפותחת. אם ממשלת סין תפעל בנושא הפנסיות הציבוריות ורווחת האזרחים, הסינים לא ירגישו צורך לצבור חסכונות כמו שהם עושים היום והצריכה הסינית תעלה וכך השוק הפנימי יגדל. השוק הפנימי הסיני הוא הגדול ביותר היום מלבד הודו אולי והוא יכול לכסות על הירידה בצריכה בעולם המערבי. ואם כבר בהודו עסקינן, יש תחזיות שאומרות שהודו היא בכלל המעצמה הבאה, בדיוק בגלל הדמוגרפיה המטורפת שלה - אצלם הבעיה היא הפוכה, כלומר איך שולטים בגידול האדיר של האוכלוסיה. בעיה נוספת של הסינים היא החוסר בחופש מידע, דבר שעומד בבסיס הפיתוח הטכנולוגי שמצריך שיתוף של רעיונות. להודו הדמוקרטית אין את הבעיה הזו בכלל ועל כן היא קרקע מועדפת לחברות הייטק, לעומת סין שנשארת בינתיים עם התעשייה הקלה.
    העתיד בכל מקרה, טמון במזרח אסיה.

    השבמחק
  4. קראתי את כל הכתבה על העליה למטוס אצל מאט דראג' (לכן אני מניח שלא נתקלת בה). הפיזיקאי בדק מבחר של פתרונות, והוכיח שפיזור רנדומלי יתן את זמני הבורדינג הקצרים ביותר. אבל הבעיה היא עם הנוסעים עם העדיפות: חיילים במדים, משפחות עם תינוקות, צוות, מארשלים, מחלקות ראשונה ועסקים, וכמובן הנוסעים המתמידים. אחרי שמעלים את כל אלה, הכבש כבר סתום, ושום פיתרון רנדומלי לא יוכל להשאיר אותם מאחור.

    השבמחק
  5. נשמע בהחלט סביר. דעתי האישית היא שלא הייתי מספיד את האמריקאים כל כך מהר. בעיקר מכיוון שעוד אין אף תחום תעשייתי שאותו יצרו ופיתחו הסינים או ההודים; הרבה מהייצור עבר לסין ומהתכנות עבר להודו אבל אין תעשיה שאותה פתחו ההודים או הסינים בעצמם, כמו למשל צמיחתה של תעשיית המחשבים האמריקאית בשנות ה90.
    תחושת הדעיכה האמריקאית מאוד מזכירה תחושה דומה ששררה בארה"ב בסוף שנות ה80 ביחס ליפן, כשנראה שהיפנים עומדים לנצח את ארה"ב בתחום הכלכלי. אבל אז הגיעו שנות ה90 וצמיחת תעשיית המחשבים, ומאידך העשור האבוד ביפן,וארה"ב השאירה את יפן הרחק מאחור.

    השבמחק
  6. לגבי הכתבה של דראג' - מעניין! יש לך את הלינק?

    השבמחק
  7. ועם כבר בסין עסקינן בבלוג שנוגע לארה"ב, הנה כתבה חביבה על איך ביקור של סגן הנשיא משתרש בתרבות הסינית לעולמי עד:
    http://www.haaretz.co.il/captain/spages/1240135.html

    השבמחק